محصولات عسل نیازمند بازار فروش و صادرات پایدار است

  • 1396/04/27
  • 554 بازدید

عضو انجمن زنبور عسل و محقق بخش پژوهش های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای فروش عسل مرغوب و با کیفیت ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی تاکید کرد.

هوشنگ افروزان در گفتگو افزود: با توجه به کلنی های زیاد زنبور و تولید عسل فراوان و با کیفیت در کشور می طلبد در بحث صادرات این فرآورده سودمند تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه کیفیت عسل تولیدی ایران را بسیار عالی توصیف کرد و اظهارداشت: این فرآورده به دلیل عطر، طعم و کیفیت بالا طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

عضو انجمن زنبور عسل و محقق بخش پژوهش های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: حضور دربازارهای جهانی مستلزم شناخت و بازاریابی موثر و کارآمد است.

وی افزود: هم اکنون عسل ایرانی به اقصی نقاط جهان صادر می شود ولی بصورت نظام مند نیست.

افروزان تاکید کرد: صادرات پایدار عسل موجب شکوفایی هر چه بیشتر صنعت زنبورداری و به تبع اشتغال آفرینی، پویایی تولید، قدرت ارزآوری، ایجاد نشاط و انگیزه در تولید کنندگان و غیره می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گرده گل از محصولات جانبی زنبور عسل است، گفت: در گرده گل نیازهای زندگی زنبور عسل مانند پروتئین، چربی، مواد معدنی و همچنین انواع ویتامین ها وجود دارد.

عضو انجمن زنبور عسل و محقق بخش پژوهش های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اعلام اینکه گرده گل در امر پرورش زنبور عسل بسیار حائز اهمیت است، افزود: مقدار و کیفیت گرده گل جمع آوری شده بوسیله کلنی‌های زنبور عسل بسیار متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سال، فراوانی گل های گرده زا، جمعیت و نیاز کلنی‌ها، شرایط آب و هوایی و غیره دارد.

وی اضافه کرد: همچنین گرده گل‌های جمع آوری شده بوسیله یک کلنی نیز از منابع مختلف است که از نظر کیفیت متفاوتند.

افروزان گفت: گرده گل به عنوان مواد ضروری زنبور عسل تامین کننده انواع پروتئین‌ها، چربی‌ها، قندها، املاح، ویتامین‌ها و مواد کمیاب است.

وی با اشاره به این جمله که تولید و کیفیت ژل رویال وابسته به گرده گل است، افزود: زنبور داران علاوه بر عسل و ژل رویال می توانند گرده هم تولید و به بازار مصرف عرضه کنند.

عضو انجمن زنبور عسل و محقق بخش پژوهش های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: گرده گل بسیار مفید و سودمند است.



خبرگزاری تسنیم