ارتقای ایران به رتبه نهم صادرات سیب درختی جهان

  • 1396/04/28
  • 913 بازدید

معاون مدیرکل دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ایران تا سال 2015 میلادی از نظر صادرات سیب درختی در رتبه بیست و یکم جهان قرار داشت.

عباس پاکپور در جلسه زنجیره توسعه صادرات سیب ملی ایران در ارومیه افزود: میزان صادرات سیب درختی کشور در این سال حدود 353 هزار تن بوده است.

وی بیان کرد: سیب ایران در سال 2016 به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هند، روسیه، کویت، عمان و بحرین صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات ایران در این سال از نظر ارزشی زیر میانگین جهانی بوده و رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: قیمت سیب ایران از نظر ارزشی 27 درصد کمتر از میانگین جهانی بوده و این موضوع نیازمند آسیب شناسی است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: تشکیل زنجیره های بخش کشاورزی منجر به اشتغال و ارزش افزوده بیشتر می شود و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را در پی دارد.

شاهرخ شجری افزود: همچنین با ایجاد زنجیره ها از رقابت منفی بین تولید کنندگان و صادرکنندگان خرد که به اقتصاد کشور آسیب می زند، جلوگیری می شود و مجموع این اتفاق ها باعث می شود تا نقش بخش کشاورزی به صورت بسیار مطلوبی خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: در این راستا سعی شده که هشت کارگروه محصولی در سطح وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود که شامل زنجیره سیب، خرما، کشمش، زعفران و محصولات گلخانه ای است.

شجری اضافه کرد: مدل های مختلفی در زنجیره سیب مطالعه و تجربیه های متعددی بررسی شده است و با استفاده از این رویکردها مدلی ارائه شده که اجرای آن به زودی در کشور آغاز می شود.

وی اضافه کرد: در این اقدام سه استان برتر در تولید سیب درختی از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران انتخاب شدند و سایر استان ها نیز در آینده به این زنجیره اضافه می شود.

شجری بیان کرد: استان ها هم اکنون لیست هیات موسس زنجیره توسعه صادرات سیب ملی ایران را اعلام کرده اند و پیش نویس آئین نامه آن نیز آماده سازی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: 38 درصد از سیب درختی کشور در آذربایجان غربی و اغلب آن در شهرستان ارومیه تولید می شود.

اسمعیل کریم زاده افزود: بیشتر مساحت باغ های سیب درختی کشور متعلق به آذربایجان غربی است و این استان چهار درصد اراضی کشاورزی، چهار درصد جمعیت و 6 درصد تولید کشاورزی کشور را برعهده دارد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی استان سال قبل 6.2 میلون تن بوده و 46 نوع محصول در استان کاشت و برداشت شده است.

وی گفت: آذربایجان غربی در تولید سیب، چغندر قند و عسل دارای رتبه اول کشور است.

کریم زاده افزود: مرز ارتباطی با کشورهای منطقه از توانمندی های استان است و با اساتفده از این ظرفیت می توان محصولات کشاورزی را به سرعت به خارج از کشور صادر کرد.

به گزارش ایرنا ایران سالانه 3.5 میلیون تن سیب درختی تولید می کند و اغلب تولید کشور که حدود 70 درصد است به کشورهای عراق، افعانستان و پاکستان صادر می شود.

صادرات سیب درختی ایران به کشورهای آسیایی و حوزه خلیج فارس بسیار ضعیف است که نیازمند تلاش تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور در راستای تسخیر بازارهای این کشورهاست.

هم اکنون 15 درصد صادرات سیب جهان متعلق به چین با یک میلیون و 323 هزار تن، رتبه دوم ایتالیا با یک میلیون و 49 هزار تن، رتبه سوم لهستان با یک میلیون و 9 هزار تن، رتبه چهارم آمریکا با 777 هزار تن، رتبه پنجم شیلی با 764 هزار تن، رتبه ششم فرانسه با 572 هزار تن، رتبه هفتم آفریقای جنوبی با 510 هزار تن، رتبه هشتم نیوزیلند با 381 هزار تن و رتبه نهم متعلق به ایران با 353 هزار تن صادرات سیب درختی است.

سهم ایران از بازار صادرات سیب درختی فقط 4 درصد است.



خبرآنلاین