علاقه‌ مندی عراق برای افزایش مبادلات تجاری با ایران

  • 1396/04/28
  • 648 بازدید

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: کشور عراق گرایش مثبتی به بازار ایران دارد که این امر ناشی از فعالیت های انسان دوستانه ایران است.

حمید حسینی عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در دومین نشست تخصصی بررسی تحولات آینده عراق عنوان کرد: در سه ماه نخست سال جاری میزان صادرات ایران به عراق در مقایسه با سال گذشته حدود ۶ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.

وی ادامه داد: با اتصال شبکه گاز ایران به عراق، افزایش صادرات مصالح ساختمانی، دارو و خدمات فنی و مهندسی، سهم ایران در بازار بزرگ عراق از 15 درصد فعلی افزایش خواهد یافت.

همچنین شایان ذکر است که مصالح ساختمانی بهترین بازار ایران در عراق بوده که سهم 55 درصدی در بازار یک میلیارد و 112 میلیون دلاری این کشور دارد.

حسینی تصریح کرد: سهم ایران در بازار فرآورده های شیمیایی عراق 28 درصد، سوخت، مواد معدنی و محصولات پالایشگاهی 48 درصد، فلزات و مصنوعات فلزی بسیار ناچیز، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی تنها یک درصد، صنایع نساجی 11 درصد، چوب و تولیدات ساخته شده از چوب پنج درصد، ماشین آلات مکانیکی و برقی چهار درصد، کاغذ و مقوا پنج درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرویی چهار درصد و مبلمان و صنایع شیمیایی 2 درصد است.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: صادرات عراق از سال 2010 تا 2016 به ترتیب 50، 77، 98، 89، 85، 55 و 45 میلیارد دلار بوده و در مقابل میزان واردات این کشور در این سال ها به ترتیب 29، 33، 34، 39، 44، 44 و 43 میلیارد دلار بوده است.

وی در پایان بیان کرد: امروزه این کشور برخلاف چند سال گذشته گرایش و علاقه مندی مثبتی به بازار ایران دارد که ناشی از فعالیت های انسان دوستانه و خالصانه کشورمان است.



اقتصادآنلاین