برداشت عسل در هرات به 80 تن رسید/ واردات عسل بی‌کیفیت از پاکستان

  • 1396/05/03
  • 572 بازدید

مسئول اداره کشاورزی هرات می‌گوید که با آغاز فصل بهار امسال، برداشت عسل طبیعی در هرات افزایش و به 80 تن می‌رسد.

عبدالصبور رحمانی رییس اداره کشاورزی هرات در بازدید از فارم‌های زنبورداری هرات گفت: امسال زنبورداری در هرات با استقبال خوب شهروندان رو به رو بوده و افراد زیادی در این استان به زنبورداری روی آورده‌اند.

رییس اداره کشاورزی هرات افزود: امسال نسبت به سال گذشته برداشت عسل طبیعی افزایش یافته است، سال گذشته برداشت عسل طبیعی ۶۰تن بوده اما با روی آوردن بیشتر مردم به زنبورداری و تولید عسل طبیعی در هرات این آمار به ۸۰ تن رسیده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: زنبورداری در هوای مناسب و به دور از بادهای تند موثر است اما درسال گذشته زنبورداران و شرکت‌ های تولید عسل طبیعی با این مشکل روبه رو بوده و بیشتر زنبورهای خود را ازدست داده‌اند .

وی تصریح کرد: در حال حاضر عسل طبیعی هرات نه تنها نیاز شهروندان هرات را رفع کرده بلکه این عسل به غور و دیگر ولایت‌های افغانستان توزیع می‌شود.

رییس اداره کشاورزی هرات از واردات عسل بی‌ کیفیت از پاکستان به نام افغانستان سخن گفت و افزود: اگر دولت جلوی واردات بی‌ رویه عسل بی‌ کیفیت به افغانستان را نگیرد این صنعت به رکود مواجه خواهدشد.

محمد شعیب ابراهیمی مسوول انجمن زنبورداران هرات در این مورد گفت: زنبورداری در هرات بیش از ۲۰سال است که سابقه دارد، به صورت مستقیم ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به این کار می‌پردازند و درحال حاضر این صنعت روبه رشد است.

وی گفت: آنها در آغاز زنبورداری و تولید عسل از سه کندو عسل شروع کرده و حالا این کندوها به بیش از هزار کندو در مناطق مختلف هرات رسیده است.

ابراهیمی گفت: زنبورداران در هرات در طول سال یکبار برداشت از کندوهای عسل دارند و هر کندو ظرفیت تولید ۱۰ کیلو عسل را دارد و علاوه بر استفاده شهروندان هرات به ولایت‌ های دیگر هم این عسل طبیعی فرستاده می‌شود.

این درحالیست که به دلیل رشد چشمگیر تولید عسل طبیعی درهرات قرار است تا اداره کشاورزی هرات جشنی را به نام گل عسل در هرات برگزار کند.



خبرگزاری میزان