افزایش تولید لیمو ترش در راه است/ ضرورت مقابله جدی با آفت جاروک

  • 1396/05/06
  • 729 بازدید

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت:مجموع تولید لیموترش سال گذشته 500 هزارتن بود که بر اساس پیش بینی ها، تولید امسال 20 هزارتن نسبت به این رقم افزایش می یابد.

ابوالقاسم حسن پور مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با اشاره به اینکه برداشت لیمو ترش از اوایل تیرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد، اظهار داشت: از مجموع 32 هزارهکتار سطح زیر کشت باغ های لیمو ترش 27 هزارهکتار آن بارور و 5 هزارهکتار نابارور و در مرحله نهال است.

به گفته وی لیموترش در استان های فارس،بوشهر،سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خزوستان کشت می شود.

حسن پور متوسط تولید لیموترش در هر هکتار را 20 تن عنوان کرد و افزود: این درحالی است که وزارت جهاد با اقداماتی نظیر احداث سامانه آبیاری تحت فشار،ارائه راهکارهای فنی به باغداران ، انجام عملیات تغذیه مناسب در باغ ها و استفاده از ارقام مقاوم، عملکرد در هکتار را به 30 الی 32 تن افزایش داده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آفت جاروک در باغات لیموترش بیان کرد: براین اساس برای جبران درختانی که به دلیل هجوم این آفت از بین رفتند، توسعه باغ های لیمو ترش با استفاده از ارقام اصلاح شده در حال انجام است.

وی ادامه داد: مجموع تولید لیموترش سال گذشته 500 هزارتن بود که پیش بینی می شود که تولید امسال 20 هزارتن نسبت به این رقم افزایش یابد.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش تولید لیمو ترش طی سال های اخیر افزود: در سال 84 تولید لیمو ترش حدود 600 هزارتن بود که به سبب شیوع بیماری جاروک بسیاری از باغات از بین رفت از این رو انتظار می رود که وزارتخانه بهداشت و درمان در جهت ارتقای سلامت جامعه در این زمینه سرمایه گذاری لازم را داشته باشد.

حسن پور با اشاره به اینکه عرضه این محصول در اواخر شهریور و مهرماه انجام می شود، گفت: اوج تولید این محصول در این بازه زمانی اتفاق می افتد به طوریکه لیموترش به میزان مورد نیاز در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی با اشاره به روند روبه رشد مصرف لیمو ترش اظهار کرد: با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به ارزش غذایی لیمو ترش و اهمیت آن در سلامتی انسان مصرف آن در جامعه روبه افزایش است.



خبرآنلاین