تخم مرغ در مدار گرانی می چرخد/ترکاشوند:اتحادیه در مقابل گرانفروشی مسئولیتی ندارد!

  • 1396/05/17
  • 750 بازدید

همه ساله در فصل تابستان شاهد کاهش نرخ تخم مرغ در بازار هستیم، در صورتی که امسال قیمت این محصول با سیر صعودی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،همه ساله در فصل تابستان شاهد کاهش بی رویه نرخ تخم مرغ در بازار هستیم،این درحالی است که امسال برخلاف سال های گذشته با سیر صعودی قیمت روبروشدیم.

مسئولان امر براین باورند که تنش گرمایی و حذف گله ها به سبب شیوع آنفولانزا پرندگان در ماه های اخیر از جمله دلایل اصلی این نوسانات است که اتحادیه با ذخیره سازی و توزیع تخم مرغ در میادین در صدد تعادل سازی قیمت هاست.

البته ناگفته نماند که نرخ تخم مرغ در مغازه های سطح شهر بدون در نظر گرفتن نرخ محصول در غرفه های میادین بی رویه بالا می رود که فروشندگان کمبود عرضه را دلیل اصلی این شوک بازار می دانند.

حال جای سوال است که چرا علی رغم تنظیم بازار تخم مرغ از سوی اتحادیه میهن، نظارت در بازار آزاد کمرنگ است؟

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با اشاره به آخرین وضعیت بازار تخم مرغ اظهار داشت: در حال حاضر تخم مرغ شانه ای 11 هزار و 300 تومان به طور عمده تحویل غرفه های میادین میوه و تره بار می شود که درنهایت با قیمت 11 هزار و 900 تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی با اشاره به نوسانات بی رویه قیمت درب مغازه های سطح شهر افزود: اتحادیه در مقابل مغازه ها مسئولیتی ندارد چرا که دستگاه های مربوطه باید براین امر نظارت کافی را داشته باشند تا توزان قیمت در بازار از بین نرود.

نبی پور ادامه داد: نرخ تخم مرغ در مغازه های سطح شهربه دنبال سودجویی مغازه داران افزایش قابل توجهی نسبت به درب مرغداری داشته که این امر مربوط به دیروز و امروز نیست.

وی با اشاره به اینکه کمبود تخم مرغ در بازار شایعه ای بیش نیست، افزود: اتحادیه آمادگی لازم دارد تا هر میزانی که تخم مرغ مورد نیاز است در میادین میوه و تره بار سطح شهر عرضه نماید.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره علل افزایش 40 درصدی نرخ تخم مرغ طی ماه های اخیر در بازار بیان کرد: به دنبال شیوع آنفولانزا حادپرندگان رقم قابل توجهی از مرغ های تخم گذار معدوم شد که تا جایگزینی مرغ های جدید در واحد ها ادامه این روند در بازار امری طبیعی است.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات می تواند در نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار تاثیر گذار باشد، افزود: طی چند ماه اخیر میزان صادرات رقم قابل توجهی نبوده که بتواند شوک بازار داخل را به همراه داشته باشد چرا که به سبب نبود مزیت قیمتی امکان رقابت با رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد.

نبی پور نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را 5 هزار تومان اعلام کرد و اضافه کرد: براین اساس تخم مرغ شیرین پز شده دانه ای 330 تومان درب مرغداری به فروش می رسد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص پیش بینی بازار تصریح کرد: با توجه به آنکه مرغ های جدیدی جایگزین گله های حذف شده طی ماه های اخیر شدند، لذا در صورت نبود مشکل طی ماه های آتی قیمت ها روند کاهشی به خود خواهند گرفت.

نرخ منطقی هر دانه تخم مرغ 400 تومان

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفتگو گفت: روزانه به طور متوسط 30 تن تخم مرغ با نرخ 11 هزا رو 300 تومان در اختیار غرفه های میادین میوه و تره بار قرار می گیرد که این امر موجب شد طی هفته های اخیر التهاب نرخ تخم مرغ در بازار فروکش کند.

وی با اشاره به اینکه فروش هر دانه تخم مرغ با نرخ 600 تومان درب مغازه ها منطقی نیست، افزود: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ شیرین پز شده با نرخ 11 هزار و 900 تومان معادل دانه ای 400 تومان در میادین به مصرف کنندگان عرضه می شود که فروش تخم مرغ با نرخ های بالاتر بی انصافی است و اتحادیه در مقابل گرانفروشی مغازه‌ها مسئولیتی ندارد.

ترکاشوند ادامه داد: البته نرخ تخم مرغ در بسته بندی های لوکس بالاتر از رقم تخم مرغ عرضه شده در میادین میوه و تره بار به فروش می رسدکه این امر طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه نرخ تخم مرغ تابع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: براین اساس اتحادیه به دنبال کاهش بی رویه قیمت که برای مرغداران دردسر ساز باشد، نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران در پاسخ به این سوال که طبق روال همه ساله نرخ تخم مرغ در فصل تابستان سیر نزولی داشته است، افزود: همه ساله با شروع فصل تابستان قیمت تخم مرغ در حد زیان مرغدار بود که با اقداماتی نظیر صادرات به دنبال کاهش این زیان بودیم اما در سال جاری به دنبال تنش گرمایی و حذف گله ها قیمت تخم مرغ به تعادل رسیده است.



باشگاه خبرنگاران جوان