خبری از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات نیست

  • 1396/05/21
  • 559 بازدید

علی رغم پیش بینی پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی تا دهم مرداد ماه، اما این وجه تا کنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص به کارخانه های لبنی قرار نگرفته است.

خرداد ماه سال گذشته با پیشنهاد دولت، یارانه 200 میلیارد تومانی برای اولین بار به کارخانه های لبنی صادرکننده اختصاص یافت.

براین اساس تا کنون 44 میلیارد تومان از این میزان در دو مرحله در اختیار کارخانه های لبنی قرار گرفت و علی رغم پیش بینی پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی تا دهم مردادماه این امر محقق نشد .

با وجود آنکه طی سال های اخیر بی مهری های فراوانی از سوی صنایع لبنی به دامداران شد، از این رو انتظار می رود که پرداخت مشوق صادراتی استمرار یابد تا دامداران با بحران های قبلی مواجه نشوند.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت پرداخت مشوق صادراتی به سراغ مسئولان مربوطه می رویم :

محمد رضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباه آخرین وضعیت فاز سوم مشوق صادراتی اظهار داشت: علی رغم پیش بینی پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی تا دهم مرداد ماه، این امر تا کنون محقق نشد.

وی افزود: اگرچه سازمان برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه ها دستور پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی را صادر کرد اما این مبلغ تا کنون از سوی خزانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفت.

گنجی ادامه داد: با توجه به افزایش میزان صادرات و ایجاد بازارهای جدید صادراتی انتظار می رود که پرداخت مشوق صادراتی در سال جاری ادامه یابد.

به گفته وی پس از تأیید رأی اعتماد وزیر جهادکشاورزی از سوی نمایندگان مجلس جلسه ای در خصوص مشوق صادراتی لبنیات در سال 96 برگزار خواهیم کرد تا تکلیف صادرکنندگان مشخص شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به ضرورت پرداخت مشوق صادراتی تصریح کرد: با توجه به آنکه نرخ های جهانی لبنیات پایین تر از نرخ داخلی است از این رو پرداخت مشوق صادراتی درجهت رقابت رقبا در بازارهای هدف امری ضروری است.

کارخانه های لبنی به وعده خود عمل کنند

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: تا کنون طی دو مرحله 44 میلیارد تومان مشوق صادراتی در اختیار کارخانه های لبنی صادرکننده قرار گرفت.

به گفته وی سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت مابقی مشوق صادراتی را صادر کرد که این وجه تا کنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفته است.

مقدسی ادامه داد: استمرار روند اخذ مشوق صادراتی علاوه بر جمع آوری مازاد شیرخام دامداران در افزایش تولید و جلوگیری از کاهش نرخ خرید شیر از دامداران تأثیر بسزایی دارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: با پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی از کارخانه های لبنی انتظار می رود که نرخ خرید هر کیلو شیرخام را که در اسفند ماه 50 تا 100 تومان کاهش دادند به روال سابق برگردانند.ب



باشگاه خبرنگاران جوان