نخستین جشنواره "لیمو ترش" ایران در رودان/ برداشت ۱۰۰ هزار تن لیمو ترش تا پایان شهریور

  • 1396/05/21
  • 1251 بازدید

نخستین جشنواره لیموترش با حضور نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس و جمعی از مسئولان استانی به همت نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان در حال برگزاری است.

"عباس مویدی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محصول لیمو ترش رودان به عنوان محصولی با کیفیت مطلوب که نقش موثری در رونق اقتصادی شهرستان، استان و ایجاد ارزش افزوده دارد، برگزار می شود.

مویدی افزود: هرمزگان ۴۲ درصد تولید لیمو ترش کشور و ۲ درصد تولید در جهان را به خود اختصاص داده که معرفی این محصول می تواند نقش عمده ای در اشتغال و اقتصاد شهرستان و استان داشته باشد.

وی افزود: این جشنواره در دو بخش "تخصصی و فرهنگی" و " هنری و اجتماعی"برگزار شد و ارائه توانمندی های بخش کشاورزی و صنایع روستایی از دیگر اهداف برپایی این جشنواره بود.

به گفته این مسئول، سطح زیر کشت محصول لیمو، اظهار کرد: برداشت محصول لیمو ترش شش هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که پیش بینی می شود نزدیک به ۱۰۰ هزار تن محصول ( از اول خرداد ماه تا پایان شهریور ماه)برداشت شود.

در حاشیه این جشنواره، مسئولان حاضر از غرفه های دایر شده محصولات کشاورزی شهرستان رودان بازدید کردند.

«افشین واحدی» رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان نیز با بیان این که خاستگاه لیموی جهان رودان است، افزود: حمایت از باغداران، بازاریابی و ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌ بندی محصولات کشاورزی از جمله لیمو ترش از مهم‌ ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی، معرفی آداب و رسوم بومی محلی رودان، شب شعر و برنامه های متنوع دیگر از برنامه‌ های جانبی این جشنواره یک روزه در رودان است.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان بیان داشت: با برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته و هماهنگی با دستگاه‌ های اجرایی و حاکمیتی استان از جمله استانداری هرمزگان، سازمان جهاد کشاورزی استان و فرمانداری شهرستان رودان، این جشنواره با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رییس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر، مسوولان ارشد استانی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره تلاش خواهد شد تا در راستای رفع مشکلات انرژی این شهرستان مسئولان ارشد وزارت نیرو را نیز در این جشنواره میزبانی کنیم.

واحدی با بیان این که سطح زیر کشت لیموترش در استان بیش از ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار است که این میزان ۲۶ درصد از سطح زیرکشت مرکبات استان را شامل می شود، گفت: سطح زیرکشت لیمو ترش در منطقه رودان ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار با تولید سالانه بیش از ۱۳۸ هزار تن است.

واحدی با بیان این که رودان رتبه نخست تولید لیموترش را در استان دارد، اظهار کرد: با وجود مشکلات کم آبی، آفت جاروئک و معوقات بانکی فراوان، رودان تامین ۴۲ درصد لیموی کشور را به خود اختصاص داده است و معتقدم حرف نخست را به لحاظ کیفیت در جهان می‌زند.

وی در پایان با اشاره به بیماری جاروئک جادوگر در شهرستان رودان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بیماری جاروئک و خشکسالی‌ های متمادی خسارت‌های زیادی به بهره‌برداران وارد کرده است، اما با مدیریت مناسب مردم، اصلاح باغ‌های آلوده و قدیمی و جایگزین کردن نهال‌های اقتصادی و مقاوم در مقابل بیماری، رودان همچنان قادر به تولید لیموترش با چشم انداز حضور در بازار جهانی است.

وی افزود: شهرستان رودان ظرفیت‌ های زیادی در بخش کشاورزی دارد که می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش‌آفرینی کند.

شهرستان رودان با ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه ۸۶ هزار تن لیموترش بزرگ‌ترین تولید کننده لیموترش در هرمزگان محسوب می‌شود.



خبرگزاری شفاف