کشاورزی در دیار دیگر تهدید یا فرصت؟

  • 1396/05/21
  • 833 بازدید

با توجه به مدیریت ناهمگون حوزه آب و شرایط تغییر اقلیمی، یکی از اقدامات دولت یازدهم از زمان آغاز به کارش برای تامین محصولات و جلوگیری از واردات کشت فراسرزمینی بوده است.

در دهه های اخیر کشاورزی فراسرزمینی برای برخی کشورهایی که از نظر منابع آب و خاک در مضیغه هستند به عنوان راهکاری برای تامین امنیت غذایی در دستور کار قرار گرفت.

کشور بزرگ ایران با وجود برخورداری از زمین های مناسب کشاورزی در طول سال های گذشته به دلیل مدیریت ناهگون حوزه آب و شرایط تغییر اقلیمی با مشکلات جدی در تولید محصولات کشاورزی آب بر روبرو شد.

براین اساس یکی از اقدامات دولت یازدهم از زمان آغاز به کارش برای تامین محصولات مورد نیاز و جلوگیری از واردات بی رویه کشت فراسرزمینی است که بدین منظور در زمین های مناسب سایر کشورها در قالب اجاره بلند مدت قراردادهایی منقعد شد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با اشاره به ضرورت اجرای کشت فراسرزمینی اظهار داشت: تشکل های بخش خصوص با برنامه ریزی مناسب جهت تولید محصولات استراتژیک که امنیت غذایی کشور را تضمین می نماید، باید وارد میدان شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت سرمایه گذاری دولت در این زمینه روزگار خوشی را متصور نمی شویم، افزود: براین اساس حداقل 50 درصد آورده باید از سوی بخش خصوصی باشد و 50 درصد مابقی به صورت تسهیلات در اختیار تشکل ها و محققان امر تولید قرار گیرد.

نورانی تصریح کرد: دربرخی سرزمین ها امکان مدیریت و برنامه ریزی وجود دارد و در برخی دیگر برای به دست آوردن اطلاعات منابع پایه ریسک منابع دولتی به صلاح نیست.

ناموفقی ایران در کشت فراسرزمینی

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو ،گفت: با توجه به قرار گرفتن کشور در سرزمین خشک و نیمه خشک، کشت فراسرزمینی برای تولید محصولات اساسی در کشورهایی که دارای زمین مساعد و آب فراوان هستند، امری ضروری است.

وی افزود: در گذشته تفاهم نامه ای میان ایران و قزاقستان و کشورهای حاشیه دریای خزر بدین منظور امضا شد.

بیابانی ادامه داد: کشت فراسرزمینی در کشور ما به سبب برخی مسائل نظیر دوری کشورها،نبود امکانات حمل و نقل و عدم سرمایه گذاری موفق نبوده است.

به گفته قائم مقام خانه کشاورز استفاده از تسهیلات منابع بانکی در این زمینه به سبب سودهای بالا شدنی نیست.

کشت فراسرزمینی توجیه اقتصادی ندارد

عیسی کلانتری وزیراسبق کشاورزی در گفتگو با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: البته این امر به جای عمل بیشتر در حرف موفق بوده از این رو نمی تواند برای کشور مزایایی در برداشته باشد.

وی در ادامه گفت: کشت فراسرزمینی باید در چند صد هزار هکتار باشد تا بتواند در تعادل بخشی سفره های زیرزمینی و جلوگیری از واردات اثر گذار باشد.

ضرورت توجه به کشت فراسرزمینی

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو بیان کرد: گرچه تنوع اقلیمی کشور ما در هیچ جای دنیا وجود ندارد اما به سبب محدودیت منابع آبی ناگزیریم برخی محصولات مورد نیاز را از خارج تامین نماییم.

وی با اشاره به وابستگی 95 درصدی تامین دانه روغنی مورد نیاز به خارج افزود: با توجه به فراوانی و ارزانی آب، امکان تولید دانه های روغنی در برخی کشورهای شمال روسیه و قفقاز وجود دارد.

به گفته پاپی زاده برای مدیریت تولید و جهت جلوگیری از خروج ارز،توجه به کشت فراسرزمینی امری ضروری است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: کشت فراسرزمینی با هدف صادرات و ورود به بازارها یکی از روش های جدیدی است که برای تامین نیاز کشور باید به این سمت و سو حرکت نماییم.



وزارت جهاد کشاورزی