امسال تولید حبوبات به ۷۳۷ هزار تن می‌رسد

  • 1396/05/23
  • 747 بازدید

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال تولید حبوبات با ۷ درصد افزایش به حدود ۷۳۷ هزار تن برسد.

به گزارش خبرگزاری وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار، سطح زیر کشت حبوبات را ۸۲۳ هزار هکتار در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: برداشت حبوبات در برخی از استان‌های کشور ادامه دارد.

وی یادآور شد: میزان تولید حبوبات در سال گذشته ۶۹۰ هزار تن بوده است.

خاکسار با بیان اینکه تا امروز عملکرد تولید نخود ۵۶۰ کیلوگرم در هکتار و در سال گذشته ۵۳۵ کیلوگرم، عدس ۶۱۰ کیلو گرم و سال قبل ۵۹۳ کیلوگرم بوده است، گفت: عملکرد تولید سایر حبوبات مانند باقلا و ماش تغییری نکرده است.

وی تغییر زمان کشت از بهاره به پاییزه را از برنامه‌ ها و سیاست‌ های معاونت امور زراعت در راستای افزایش ضریب خوداتکایی و توسعه حبوبات دیم بیان و تصریح کرد: داشتن ارقام مناسب، پابلند، مقاوم به سرما، تهیه سموم علف کش و برنامه مبارزه با علف‌ های هرز و توسعه کاشت و برداشت مکانیزه از الزامات این برنامه است.

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت خاطر نشان کرد: جمع کشت پاییزه و انتظاری عدس و نخود دیم از ۳۸ هزار و ۸۷۴ هکتار در سال گذشته به ۶۳ هزار و ۹۷۰ هکتار رسیده که حاکی از افزایش دو برابری آن است و اگر بخواهیم در پایان برنامه ششم توسعه به ۱۰۰ درصد خوداتکایی در حبوبات برسیم این سیاست باید ادامه یابد.

وی کل نیاز کشور به حبوبات را ۷۶۰ هزار تن دانست و در عین حال گفت: هدف ما از تولید حبوبات تنها رفع نیاز داخلی نیست بلکه با توجه به ظرفیت‌ های موجود در کشور و استفاده از بارندگی‌ ها در تولید این محصول در فصل پاییز، موضوع صادرات را نیز دنبال می‌کنیم.

خاکسار درباره ارقام جدید حبوبات اذعان داشت: امسال بذر دو رقم خارجی نخود موسوم به آزکان به مقدار ۶۸ تن و آکسو دو تن در اختیار کشاورزان قرار دادیم که در استان‌ های مختلف به صورت پایلوت کشت بهاره و پاییزه شده است.

وی عملکرد تولید نخود کشور را ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو گرم و عملکرد رقم جدید آزکان را طبق گزارش‌ها ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار در کشت پاییزه عنوان کرد.

خاکسار افزود: امسال دو رقم داخلی نخود به نام سعید و منصور معرفی شده که بذرمادری رقم منصور در سطح ۱۹۰ هکتار کشت شده تا بذر گواهی شده آن در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: رقم سعید نیز مخصوص مناطق سرد و مناسب کشت پاییزه است که بذر آن در مرحله تکثیر است.

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت درباره تهیه سموم علف کش نیز اظهار داشت: یک نوع سم در مرحله تست است که امسال در صورت تأیید می‌تواند برای کشت‌ های پاییزه مورد استفاده قرار گیرد در این صورت کشت پاییزه و انتظاری به سرعت توسعه می‌یابد و موجب افزایش عملکرد تولید و درآمد کشاورزان خواهد شد.

وی همچنین بر کاشت و برداشت مکانیزه حبوبات برای توسعه کشت پاییزه و انتظاری و کاهش هزینه‌ ها تاکید کرد و گفت: عملکرد تولید نخود به صورت دست پاش ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است و از این رو کشت مستقیم و ردیفی توسط کارنده ها باید توسعه یابد.

خاکسار از تدوین برنامه کشت مکانیزه ۵۰۰ هزار هکتار مزارع نخود خبر داد و اعلام کرد: در صورت تأمین اعتبار و فراهم شدن امکانات، تا آخر برنامه ششم توسعه، کشت نخود مکانیزه و ردیفی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ما حداقل به ۵۰۰ دستگاه کارنده نخود و عدس و ۵۰ دستگاه هدکمباین برداشت نیاز داریم که امیدواریم با تلاش کشاورزان بتوانم کشت مکانیزه را گسترش دهیم.

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت درباره برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه حبوبات اظهار داشت: طبق این برنامه در سال جاری باید ۲۸۰ هزار تن نخود، ۹۹ هزار تن عدس، ۲۷۳ هزار تن لوبیا و ۶۳ هزا رتن سایر حبوبات تولید کنیم که پیش بینی می‌کنیم امسال ۲۹۰ هزار تن نخود، ۸۵ هزار تن عدس، ۲۸۰ هزار تن لوبیا و ۹۲ هزار تن سایر حبوبات در کشور تولید شود که این تولیدات نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.



وزارت جهاد کشاورزی