افت 15 درصدی تولید برگ سبز چای/66 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

  • 1396/05/31
  • 514 بازدید

روزبهان گفت: تا کنون 112 میلیارد تومان مطالبات چایکاران معادل 66 درصد بهای برگ سبز چای تحویلی به چایکاران پرداخت شده است.

محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برداشت چین سوم برگ سبز چای روبه اتمام است، اظهار داشت: تا کنون 87 هزار و 500 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 170 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

وی از پرداخت 112 میلیارد تومان مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: این میزان پرداختی معادل 66 درصد بهای برگ سبز چای تحویلی به چایکاران است.

به گفته روزبهان 45 درصد بهای برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو است.

رئیس سازمان چای ادامه داد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 17 هزار و 500 تن چای خشک استحصال شده که تا پایان فصل برداشت پیش بینی می شود که این رقم به 25 هزارتن برسد.

به گفته وی اگرچه کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 15 درصدی تولید را رقم زد اما روند تولید چای همچنان از سیرصعودی برخوردار است.

روزبهان با اشاره به رکورد بی سابقه تولید چای در سال گذشته افزود: با وجودآنکه از سال 93 میزان تولید چای با افزایش نسبی همراه بود اما در سال گذشته به سبب شرایط جوی مناسب ، میزان تولید به 31 هزار و 500 تن رسید.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت فروش چای خشک تولیدی بیان کرد: طبق روال همه ساله با گرمای هوا در فصل تابستان تقاضا برای خرید چای کاهش می یابد که با افزایش مصرف در فصل سرما، مشکلی در زمینه فروش وجود ندارد.

روزبهان با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی دقیقی از میزان تولید ارائه داد،گفت: در صورت مساعدت شرایط جوی پیش بینی می شود که تا پایان فصل برداشت میزان تولید برگ سبز چای به 120 هزارتن برسد.

رئیس سازمان چای درباه آخرین وضعیت واردات چای عنوان کرد: سالانه 110 هزارتن چای در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود 50 هزارتن از این میزان از طریق واردات رسمی و بخشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش جزئی تولید تأثیری در میزان واردات ندارد، اظهار داشت: اگرچه با مکانیزم بازار و چای های موجود در انبارها می‌توان نیاز کشور را تأمین کرد اما در چنین شرایطی افزایش قاچاق چای دور از انتظار نیست.



باشگاه خبرنگاران جوان