عرضه کل گندم تولیدی سال ۹۷ در بورس کالا/بازگشت ایران به رتبه اول تولید پسته

  • 1396/06/02
  • 586 بازدید

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه سال ۹۷ کل گندم کشور درقالب سیاست قیمت تضمینی دربورس عرضه خواهد شد گفت: با توجه به میزان تولید پسته احتمال دارد ایران مجددا به رتبه اول تولید دنیا ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد سلطانی نژاد در نشست خبری با اشاره به ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی اظهار داشت: در حوزه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری همچنان محصولات جو و ذرت حضور دارند و محصول گندم امسال فقط به صورت آزمایشی در این حوزه حضور داشت.

وی هدف از حضور گندم در این حوزه را تمرین برای سال ۹۷ عنوان کرد و افزود: ما در حال انجام برنامه ریزی هستیم که کل گندم سال ۹۷ به صورت سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه و خریداری شود.

وی اضافه کرد: همانطور که در ماده ۳۲ قانون برنامه ششم اشاره شده حرکت محصولات کشاورزی باید به سوی بورس باشد و این نیازمند برنامه ریزی، افزایش دانش و آگاهی بخشی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی تصریح کرد: ما در زمینه تولید بسیاری از محصولات جایگاه بسیار خوبی را در جهان داریم از جمله زعفران و خرما که ایران اولین تولید کننده این محصولات در جهان است. همچنین در زمینه تولید پسته رتبه دوم جهان را داشتیم که با تولیدی که امسال انجام می شود بنده فکر می کنم مجددا به رتبه اول ارتقا پیدا خواهیم کرد بنابراین باید بتوانیم در توسعه بازارهای صادراتی گام برداریم.

سلطانی نژاد درباره عرضه جوجه یک روزه نیز با بیان اینکه جوجه یک روزه سهم قابل توجهی در نهاده های تولید مرغ دارد گفت: اگر بشود قیمت این نهاده را پیش بینی کرد می توان تلاطمات بازار مرغ را تا حدود زیادی پیش بینی کرد.

وی اضافه کرد: جوجه یک روزه ساختار کاملا خصوصی دارد و ما نمی توانیم وارد حوزه قیمت گذاری آن شویم بنابراین باید قیمت گذاری آن حاصل تلاقی عرضه و تقاضا باشد که در بورس کالا این اتفاق رخ می دهد.

سلطانی نژاد تصریح کرد: برنامه ما این است که در یک فرآیند تدریجی بخش قابل توجهی از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا انجام شود تا نوسانات آن به حداقل برسد.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پسته در بورس کالا ادامه داد: اواخر سال گذشته مقدمات راه اندازی عرضه پسته فراهم شد که امسال همزمان با فصل برداشت، شاهد تجارت پسته در بورس کالا خواهیم بود.

سلطانی نژاد افزود: تجارت پسته بدون تامین منابع مالی کار آسانی نخواهد بود، چراکه کمبود نقدینگی موجب می شود تا کشف قیمت به درستی در بازار صورت نگیرد و از این رو بانک کشاورزی قول مساعدت جهت تخصیص اعتبارات به تجارت این محصول را داده است.

وی از عرضه خرما در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به تنوع مختلف محصول، بحث استاندارد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است در حالیکه سایر محصولات نظیر گندم استاندارد خاصی ندارند.

به گفته سلطانی نژاد هدف اصلی از عرضه محصولاتی نظیر خرما و پسته در بورس کالا کشف قیمت است.

مدیر عامل بورس کالا در ادامه یادآور شد: محصولاتی که از استاندارد لازم برای عرضه در بورس برخوردار نیستند با تخفیف، مورد معامله قرار می‌گیرند و در صورت عرضه محصول بالاتر از سطح استاندارد با قیمتی بالاتر از نرخ کشف شده، فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا تأثیر بسزایی در جلوگیری از نوسانات بازار دارد، بیان کرد: همه ساله همزمان با فصل برداشت و حضور دلالان در بازار شاهد نوسانات قیمت در بازار بودیم که این امر کشاورزان را با مشکلات جدی روبرو می‌کرد.

سلطانی نژاد در خصوص عرضه محصولات سردرختی در بورس کالا گفت: از آنجا که محصولات باغی و سردرختی قابلیت ماندگاری طولانی مدت را ندارند از این رو قبل از فصل برداشت محصول را می‌توان در بازار منسجم به فروش رساند که این امر منتفع شدن کشاورزان را به همراه دارد.



خبرگزاری مهر