کاهش 100 برابری مواد مضر و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی

  • 1396/06/09
  • 622 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت که از حدود 1.5 سال گذشته تا کنون با توجه به اینکه کود بدون عنصر نداشته ایم، میزان باقیمانده مواد مضر و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی بیش از 100 برابر کاهش پیدا کرده است.

عباس کشاورز در آیین واگذاری فعالیت های ثبت و کنترل کیفی مواد کودی موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی به 14 آزمایشگاه همکار در بخش خصوصی، افزود: میزان فلزات سنگین در برخی از محصولات کشاورزی تولیدی که وارد جامعه می شد به دلیل استفاده از بعضی از کودها به بیش از 15 برابر مجاز حد مجاز می رسید که ناچار به ورود از طریق بخش غیردولتی برای کنترل شدیم.

وی گفت: حساسیت به موضوع کود از سال 92 آغاز شد که با توصیه های موسسه خاک و آب مصرف کود به شدت کاهش یافته بود.

وی اظهار داشت: در آسیب شناسی انجام شده در علل کاهش مصرف کشاورزان از کود پی برده شد که مصرف کنندگان دیگر از کود معجزه ای نمی بینند و آزمایشات انجام شده در سال 92 موید آن بود که کودها دارای عامل موثره نیستند.

وی یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای این واگذاری فعالیت ها را تقویت عرضه دانست و گفت: معتقدیم کشاورزی کشور هنوز به 70 فرمول کودی خود نرسیده که منجر به کاهش میزان تولیدات، کیفیت، بازاررسانی و بازار پسندی می شود.

کشاورز با بیان اینکه بحران های محصولات کشاورزی در کشور ما یا سرما یا خشکسالی است، افزود: یکی از سوپاپ های اطمینان در کاهش این آسیب ها استفاده از کود مناسب است و بنابراین فضای کود، ضرورت کود و فرمول کودی خوب از ارکان اساسی تولید است و بین انتخاب خوب و تولید خوب، فرقی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا عرضه کنندگان بایستی نسبت به این رویه حساس باشند، اظهار داشت: اگر باغ داران کود خوب داشته باشند قابلیت تولید، نگهداری، مقاومت و صادرات افزایش می یابد و این در حالی است که عرضه کود و ترکیب آن بسنده نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تمام انجمن های فعال در حوزه تولید، صادرات و واردات کود خواست در تولید کود مناسب ورود بیشتری پیدا کنند زیرا صاحبان کالا آنان هستند نه وزارت جهاد کشاورزی، نه مروج، نه کارمند و دولت و نه شرکت حمایتی و باید از ابتدا تا انتهای نظارت بر تولید و عرضه کود با آنان باشد.

**خسارت جدی کشاورزی کشور از طریق کمبود کود

کشاورز در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور ما به دلیل کمبود کود خسارت جدی دیده، گفت: حداقل باید سه میلیون تن انواع کودهای ازته مصرف کنیم در حالیکه با سختی به 1.5 میلیون تن رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه به تازگی سولفات آمونیوم به حدود 5 هزار تن وارد شده، افزود: همچنین تنوع کمی در کود داریم و شما فعالان این عرصه با یک بازار رو به رشد مورد نیاز متنوع روبرو هستید.

وی بیان داشت: حساس شدن وزیر جهاد کشاورزی در پی بازار آشفته ی کود و نتایج مایوس کننده استفاده از این کودها منجر به صدور ابلاغیه ای شد که کودها همچون آفت کش ها ثبت شوند یعنی شناسنامه و کد رهگیری داشته باشد و برند و عرضه کننده آن نیز مشخص باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این ابلاغیه منجر به حفظ محیط زیست و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی کودهای نامرغوب می شد، گفت: برای اجرای این ابلاغیه دستگاه های نظارتی همراه با ما ورود کردند و با گروه هایی از آن ها نه فقط در بخش خصوصی بلکه با برخی از افراد در نهادهای دولتی نیز برخورد کردیم.

وی با بیان اینکه این پروسه دستاورد خانواده کود است، افزود: در یکسال و نیم گذشته دیگر مشکلی نداشتیم و در پروسه گذشته تمام تکیه بر موسسه و آزمایشگاه مرجع بود و به تدریج این کار موجب شده 10 آزمایشگاه خصوصی و 4 آزمایشگاه مرکز تحقیقات با سطوحی از مجوز ها که گام بسیار بزرگی مجاز شناخته شوند.

**لزوم اجباری شدن استاندارد کود

کشاورز در ادامه گفت: برای رسیدن به نتیجه بهتر از طریق استفاده از کود در بخش کشاروزی بایستی استاندارد کود اجباری شود و در قوانین آن تجدید نظر شود و صاحب نظرات در استاندارد به آن رسیدگی کنند.

وی افزود: اکنون استانداردها درست شده و باید آن را ادامه دهیم و تمام کودها استاندارد شود و خط کش اظهار باید خط کش استاندارد شود.

وی بیان داشت: اکنون رویکرد جدیدی در موسسه خاک و آب وجود آمده به طوریکه قبلا از متقاضی کود می گرفت و خودش کد می داد و آزمایش می کرد ولی اکنون آزمایش ها و دیگر فعالیت ها به این آزمایشگاه ها واگذار شده است.

وی گفت: رویکرد جدید و سیاست جدید این است که دولت در امور اجرایی نباید هیچ دخالتی داشته باشد و این سیاست رو به گسترش است؛ وظیفه ما حاکمیتی است و بایستی مطمئن باشیم و ابزار کافی در اختیار داشته باشیم و اعلام کنیم به طور مثال این کود استاندارد است و استاندارد بودن به عنوان بسته ای است که مصرف کننده خرید می کند و هر چیزی که شما عرضه می کنید و به هر صورتی باغ دار، گلخانه دار، پرورش دهنده از آن مصرف می کند باید ضوابط یکسان داشته باشد.

وی افزود: فرصت طلبان در این وضعیت کنار گذاشته شده اند، نگرانی زیست محیطی و پایداری را بی رحمانه سرکوب کردیم زیرا راضی نبودم که نمک طعام و یا کودی با فلز سنگین به زمین کشاورزی برود.


وی با تاکید بر اینکه کودهای مصرفی در کشور ما ترکیبی ناکامل دارد، تصریح کرد: این ضد آنچیزی است که ما می خواهیم غذایی سالم و صادراتی خوب داشته باشیم و شما باید با مراکز پیشرفته تولید کود رابطه ای نزدیک داشته باشید و به سیستم 60 سال پیش تکیه نکنید و وزارت خانه نیز در این خصوص همکاری می کند.

کشاورز اضافه کرد: خاک کشاورزی در کشور ما از لحاظ ساختمانی وضعیت خوبی ندارند و مواد آلی کمی دارد و باید رویکردهای جدید تکنولوژی بیشتری بیاورید و تولید داخلی هم در همین جهت حرکت کند و تولیدات به روزی داشته باشد.

وی گفت: موسسه خاک و آب برای این تغییر رویکرد بایستی یک کمیته راهبردی ایجاد کند تا انجمن ها در آن حضور داشته باشند و فعالیت ها را آسیب شناسی کنند.

وی افزود: تغییر روش در ایران تقریبا منسوخ است و موسسه اکنون قبول کرده تغییر روش دهد ولی خانواده این مجموعه معلوم نیست با این تغییر روش موافق باشند.

در این نشست ابلاغ شروع به همکاری 14 آزمایشگاه بخش خصوصی در استان های مختلف توسط معاون وزیر اعطا شد.



خبرگزاری ایانا