کاهش تولید چای ایرانی به دلیل کاهش بارندگی

  • 1396/06/14
  • 643 بازدید

رئیس سازمان چای از کاهش تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته به دلیل شرایط جوی و اقلیمی خبر داد و گفت: حدود ۶۷ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است و مابقی آن نیز به محض تامین اعتبار از منابع پیش‌بینی شده به حساب آنها واریز می‌شود.

محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون بالغ بر۸۹ هزار تن از این محصول از چایکاران به ارزش بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان خریداری شده است که تاکنون حدود ۱۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان (معادل ۶۷ درصد بهای برگ سبز چای) به حساب تولیدکنندگان واریز شده و مابقی آن نیز به محض تامین اعتبار پرداخت می‌شود.

وی افزود: چین چهارم برگ سبز چای به زودی آغاز می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید چای نسبت به سال گذشته با کاهش نسبی مواجه شود که البته این میزان نسبت به سال ۱۳۹۴ با رشد مناسبی همراه بوده است.

رئیس سازمان چای گفت: در سال جاری شرایط جوی و وضعیت بارش‌ها بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته بود و در برخی مناطق و باغات تولیدکننده چای کمتر از ۱۰ درصد بارش های پارسال اتفاق افتاد که با توجه به دیمی بودن بیش از ۹۵ درصد باغات، اثرگذاری مستقیمی روی تولید خواهد گذاشت.

روزبهان با بیان اینکه سال گذشته سال ویژه و کم‌نظیری از نظر شرایط جوی و اقلیمی بود، تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰ درصد بالاتر از میانگین بارش‌های ۵۰ سال اخیر بارندگی صورت گرفت اما در سال جاری از میانگین هم کمتر بود؛ به گونه‌ای که بارندگی امسال ما به گونه‌ای بود که در برخی مناطق با خشکسالی مواجه شد. البته با توجه به اقدامات و حمایت‌ های دولتی در راستای احیای باغات و اجرای عملیات به‌زراعی توانستیم پیامدها و آثار آن را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی گفت: مطالبات چایکاران که بخشی از آن به قدرالسهم دولت و بخشی دیگر به قدرالسهم کارخانجات برمی‌گردد به زودی تامین و پرداخت می‌شود.



خبرگزاری ایسنا