نخلستان‌های بوشهر درگیر چالش‌های متعدد/بزرگ‌ترین کانون تولید خرمای کشور نیازمند حمایت

  • 1396/06/16
  • 788 بازدید

دشستان بوشهر به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید خرما مطرح است،حوزه ای که این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،نخلستان های دشستان در استان بوشهر یکی از مراکز و کانو ن های اصلی تولید خرما در کشور محسوب می شود.

در طول سالیان اخیر،ظهور و بروز مشکلات و چالش های متعدد،این ظرفیت بالقوه را با نارسایی هایی جدی مواجه ساخته که رفع آن در شرایط کنونی،ضروری است.

یکی از این مشکلات به عارضه و بحران کم آبی معطوف می شود و دشستان بوشهر نیز از آن مصون نمانده است.

علیرضا بیگی،یکی از فعالان حوزه کشاورزی و تولید خرما و خارَک در بوشهر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:برداشت خرما از اواسط تابستان شروع می شود و قریب به دو ماه ادامه پیدا می کند.

وی افزود:با گذشت حدود یکماه از آغاز فصل برداشت،میزان تولید به نسبت گذشته کاهش یافته که این موضوع،میزان درآمد و تامین معیشت فعالان در نخلستان های تولید خرما و خارَک را تحت الشعاع قرار می دهد.

بیگی عنوان کرد:بر اساس برآوردهای به عمل آمده،میزان تولید خرما در طول 5 سال گذشته از 150 هزار تن به 125 هزار تن کاهش یافته که این میزان از افت در تولید خرما(25 هزار تن)عدد و رقم قابل توجهی به نظر می رسد که جبران آن به سادگی میسر نخواهد شد.

این فعال در حوزه تولید و کشت خرما گفت:آنچنان که شواهد نشان می دهد، به دلیل آفت و کم آبی و مشکلاتی که پیش روی فعالان تولید خرما قرار دارد،حداقل برداشت در سال جاری 4 هزار تن کاهش خواهد یافت.

وی افزود:در صورت رهاسازی هر چه بیشتر آبِ پشت سدها می توان از بروز خسارات بیشتر و کاهش ضریب تولید جلوگیری کرد، اما به هر ترتیب بحران کم آبی و روان شدن آب به سوی مزارع هندوانه و خربزه،حصول این امر را دشوار ساخته است.

لزوم توسعه آبیاری نوین در بوشهر احساس می شود

حسینعلی کاکایی،دانش آموخته رشته کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به نقش تعیین کننده آب در توسعه و رونق کشاورزی گفت: نخلستان های بوشهر و بخصوص دشستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می طلبد در این شرایط،نسبت به توسعه سیستم های آبیاری نوین اقدامات لازم عملیاتی شود.

وی افزود:البته اقدامات و طرح هایی در این خصوص عملیاتی شده که به موجب آن در یک قطعه زمین 1 هزار و 700 هکتاری با تعبیه سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار،این امر عملیاتی می شود، اما انتظار می رود ضریب و دایره پوشش آبیاری مذکور در مناطقی که از حیث تولید خرما توانمند می باشند تقویت شود.

کاکایی گفت:آنچنان که مسئولان ذیربط عنوان کرده اند،مقرر است فاز دوم آبیاری نوین و تحت فشار در این خطه تا پایان سال به بهره برداری برسد که در صورت تحقق این وعده،شاهد افزایش بیش از2 هزار هکتاری اراضی تحت پوشش خواهیم بود.

دانش آموخته رشته کشاورزی عنوان کرد:توسعه سدها در این محدوده جغرافیایی متناسب با نیازی که در این خصوص احساس می شود از دیگر ضرورت ها به نظر می رسد که باید نسبت به اجرایی شدن آن با فوریت اقدام شود.

وی افزود:طرح ها و پروژه هایی در این خصوص در دستورکار قرار گرفته که امید آن می رود سرعت و فرآیند بهره برداری از آن بر شتاب تحمیل خسارت به فعالان حوزه تولید خرما و نخلستان ها پیشی بگیرد.

دانش آموخته رشته کشاورزی گفت: طرحی موسوم به نجات نخلستان ها در سال 95 به تصویب رسید، اما به دلیل محدودیت های اعتباراتی و کاستی های مرتبط با بودجه،متاسفانه تزریق و تامین اعتبارات آنچنان که انتظار می رود انجام نپذیرفته و امید است با تزریق بودجه لازم نسبت به اجرایی شدن این طرح اقدامات مقتضی و لازم عملیاتی شود.

وی در خاتمه یادآور شد:ظرفیت تولید خرما و تلاش برای ارتقای کیفی هر چه بیشتر آن و تسهیل صادرات این محصول،ضرورتی است که با اتکای آن می توان علاوه بر اشتغالزایی و درآمد زایی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در این حوزه جغرافیایی موفق تر عمل نمود،امری که حصول آن مستلزم هم افزایی بین دستگاهی و نگاه ویژه تر نهادهای مربوطه به این عرصه و مشکلات موجود بالقوه در این بخش می باشد.



باشگاه خبرنگاران جوان