مردم نسبت به مصرف لبنیات بدبین شدند/ سازمان استاندارد کجایی؟

  • 1396/06/19
  • 856 بازدید

هشدار کارشناسان مبنی بر اجتناب استفاده از شیرهای فله از یک سو و استفاده از پالم در محصولات لبنی از طرف دیگر مردم را نسبت به مصرف لبنیات دچار تردید کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد قارچ گونه واحدهای لبنیات سنتی در شهرها و هشدار کارشناسان مبنی بر اجتناب استفاده از شیرهای فله و غیر پاستوریزه از یک سو و استفاده از پالم در محصولات لبنی از طرف دیگر مردم را نسبت به مصرف لبنیات دچار تردید کرده است.

همچنین اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو و تایید استفاده از شیرهای برگشتی کارخانه های لبنی در واحدهای سنتی، گرایش مردم نسبت به مصرف لبنیات را تحت تاثیر خود قرار داده است.

حال جای سوال است که چرا سازمان استاندارد در صورت مشکل دار بودن لبنیات سنتی سکوت اختیار کرده است و اقدامی نسبت به برچیده شدن این واحد ها انجام نمی دهد؟

استفاده از شیر برگشتی کارخانه ها در واحد های سنتی صحت دارد؟

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با اشاره به اینکه ایراداتی به لبنیات سنتی مطرح است، اظهار کرد: تولید کنندگان لبنیات غیر صنعتی نیز باید اقدام به مصرف شیر پاستوریزه کنند تا تمامی ابهام ها در زمینه مصرف لبنیات سنتی برطرف گردد.

وی افزود: انجمن صنایع لبنی از مسئولان امر تقاضا دارد که ورود شیر خام دامداری ها به واحد های لبنیات سنتی را ممنوع اعلام کند و سپس لبنیات سنتی مشمول استاندارهای اجباری فرآوری لبنی گردد.

باکری ادامه داد: تولید کنندگان لبنیات سنتی مکلف به دریافت مهر استاندارد برای تمامی محصولات خود از سازمان ملی استاندارد هستند تا خطرهایی از این حیث آحاد جامعه را تهدید نکند.

دبیرانجمن صنایع لبنی در پاسخ به این سوال که اظهاراتی مبنی بر مصرف شیر برگشتی کارخانه ها در واحد های سنتی مطرح است،تصریح کرد: از آن جا که نظارتی بر این واحد ها وجود ندارد، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد از این رو ممنوعیت استفاده از شیر خام امری ضروری است.

ضرورت استفاده از شیر پاستوریزه در واحد های سنتی

محمد رضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو گفت: تمامی واحدهای سنتی برای دریافت مجوز ملزم به مصرف شیر پاستوریزه هستند تا مردم نسبت به مصرف این محصولات اطمینان خاطر داشته باشند.

وی افزود: از آن جا که لبنیات سنتی مشتریان خاص خود را دارد، سازمان غذا و دارو بافرهنگ سازی می تواند مردم را به خرید کالای سالم ترغیب کند.

گنجی تصریح کرد: علی رغم برخی شنیده ها از مصرف شیر برگشتی کارخانه ها در واحدهای سنتی این امر را با قاطعیت تمام نمی توان تایید کرد.

استفاده از شیر با بار میکروبی بالا صحت ندارد

علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در گفتگو بیان کرد: با وجود آنکه رئیس سابق سازمان غذا و دارو اظهاراتی مبنی بر مصرف شیر برگشتی کارخانه ها در واحدهای سنتی را مطرح کرد، منتظر ارائه اسناد مستند در این زمینه هستیم .

وی افزود: تاکنون در هیچ یک از واحدهای سنتی ، شیر برگشتی کارخانه ها مورد استفاده قرار نگرفته است که در صورت ارائه اسناد و مدارک مستند با واحد های متخلف برخورد خواهیم کرد.

به گفته رجبی در واحد های سنتی مصرف شیر با بار میکروبی بالا و بی کیفیت شایعه ای بیش نیست.

کاهش قدرت خرید مردم علت اصلی استفاده از لبنیات سنتی

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل سابق اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو گفت: طی سال های اخیر کاهش قدرت خرید مردم موجب شد که آنها به سمت مصرف لبنیات سنتی روی آورند.

وی افزود: علی رغم آنکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، مصرف لبنیات سنتی ممنوع اعلام شد، اما در کشور ما واحدهای سنتی رشد قارچ گونه ای داشتند.

اسماعیلی تصریح کرد: در کارخانه های لبنی پس از انجام آزمایش های لازم و مطابقت آن با استاندارها در صورت ایراد، شیر از گردونه تولید خارج می شود در حالیکه این امر در مورد لبنیات سنتی صورت نمی گیرد.



باشگاه خبرنگاران جوان