روش نوین شناسایی تقلب در زعفران

  • 1396/06/21
  • 808 بازدید

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه تهران و پژوهشگاه استاندارد روشی را برای تشخیص و شناسایی تقلب در زعفران با کروماتوگرافی لایه نازک و آنالیز تصویری با کارایی بالا شناسایی کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حسن سرشتی، رییس پژوهشگاه استاندارد، زعفران را از مهمترین محصولات کشاورزی ایران دانست و گفت: این ادویه گران قیمت دارای کاربردهای ویژه‌ای در پزشکی سنّتی و نوین است.

وی با بیان اینکه، زعفران پس از روغن زیتون، شیر و عسل چهارمین محصول غذایی در جهان است که در آن تقلّبات گسترده‌ای انجام می‌گیرد، اظهار داشت: در پژوهشی که به تازگی توسط محققان دانشگاه تهران و پژوهشگاه استاندارد انجام شده است، روشی ساده و سریع با استفاده از کروماتوگرافی لایه نازک، تلفن همراه و آنالیز تصویری به منظور مطالعه الگوی ترکیبات غیرفرّار زعفران برای یافتن هفت تقلّب مهم زعفران شامل زردچوبه، گلرنگ، روناس، زرد کوینولین، زرد سانست، تارتازین و سماق شناسایی و معرفی شده است.
به گفته سرشتی، خواص ویژه زعفران از جمله خواص دارویی ضدّ سرطانی و ضدّ افسردگی این محصول، به دسته‌ای از ترکیبات کارتنوئیدی به نام کروسین‌ ها نسبت داده می‌شود.

رییس پژوهشگاه استاندارد با اشاره به اینکه کروسین‌ها مهمترین عامل ایجاد رنگ ویژه زعفران است، اظهار داشت : در روش معرفی شده گروه تحقیقاتی دانشگاه تهران و پژوهشگاه استاندارد، برای بدست آوردن الگوی کروماتوگرافی لایه نازک، زعفران خالص، با الگوی حاصل از ترکیبات حاوی تقلب مقایسه می شود.

سرشتی گفت: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که با استفاده از روش ارائه شده می‌توان مقادیر بسیار کم هفت تقلّب متداول زعفران را در حد 5% وزنی با صحّت بسیار بالا و صرف هزینه بسیار اندک در زمان بسیار کم شناسایی کرد.

همچنین می توان این روش را برای تشخیص سایر ترکیبات رنگی که به عنوان تقلّب به زعفران اضافه می‌شوند بکار برد و این روش علاوه بر یافتن تقلّبات زعفران قابلیت گسترش برای یافتن تقّلبات در دیگر محصولات گیاهی را نیز دارد.

همچنین مژده روشن طبری، پژوهشگر سازمان ملی استاندارد ایران، موفق شد، یکی از پانزده کرسی هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) را برای جمهوری اسلامی ایران کسب کند.

به گزارش دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل سازمان استاندارد ایران : سازمان بین المللی استاندارد که بزرگترین سازمان تدوین کننده و منتشر کننده استاندارد های بین المللی در جهان است با همکاری 162 کشور جهان از طریق کمیته های فنی، استاندارد های بین المللی را تدوین و راه را برای ورود محصولات و خدمات به بازار های جهانی هموار می کند.

مدیریت کلی امور فنی، برنامه ریزی های استراتژیک، ایجاد ساختار، تشکیل و انحلال کمیته های فنی، تجدید نظر روش های اجرایی مرتبط و پایش فعالیت های کمیته های فنی بخشی از وظایف هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد است و تنها پانزده کشور می توانند به عضویت آن انتخاب شوند.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آلمان، امریکا، انگلستان،استرالیا، جمهوری کره، جامائیکا، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه و مکزیک از ابتدای سال 2018 به مدت سه سال عضو هیئت مدیره فنی سازمان بین المللی خواهند بود و یکی از کشور های نروژ یا ترکیه نیز پس از رای گیری مجدد به این اعضا می پیوندند.



خبرگزاری صدا وسیما