عسل ۱۵ هزار تومانی طبیعی نیست/ جهان شدنی عسل ایرانی نیازمند گذر از ذره بین سازمان استاندارد

  • 1396/06/22
  • 573 بازدید

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: تولید عسل از زنبورستان‌ها تا فروش در بازار مصرفی باید بطور مستقیم زیر نظر وزارت کشاورزی و سازمان استاندارد قرار بگیرد تا بتوان ازکیفیت برتر عسل ایرانی در بازار جهانی محافظت کرد.

علی ابراهیمی درباره وضعیت تولیدعسل درکشور،گفت:اگر تولید عسل با شکر همراه باشد با قیمتی که شکر در بازار دارد، نرخ عسل کیلویی 15 هزارتومان بطور مسلم طبیعی نیست.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مبدا تولید عسل‌ های 15 هزار تومانی از محل شهد گل و گرده نیست، تصریح کرد: برای شناسایی عسل مرغوب باید با تست های آزمایشی درصد میزان قند موجوددر عسل مشخص شود تا بتوان تشخیص داد در تولید عسل چه میزانی از ساکروز یا بطور مستقیم از شهد گل استفاده شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه قیمت 12 الی 15 هزارتومان برای عسل طبیعی با توجه به هزینه های تولید عسل طبیعی در کشورنشدنی است، تصریح کرد: برای صادرات عسل باید سازمان استاندارد به عنوان یک بازوی فعال ابتکار عمل را بردست بگیرد زیرا بخش عمده ای از کوهستان های کشور ظرفیت تولید عسل طبیعی را دارند.

ابراهیمی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت افزود: تولید عسل از زنبورستان تا فروش در بازار مصرفی باید بطور مستقیم زیر نظر وزارت کشاورزی و سازمان استاندارد قرار بگیرد تا بتوان از کیفیت برتر عسل ایرانی در بازار جهانی محافظت کرد و این در حالی است که برای پایداری در بازار جهانی عسل باید دو مقوله کمی و کیفی به طریق موازی حرکت کنند تا بتوان با تدوام تولید بازار جهانی را بدست گرفت.

نماینده مردم شازند در مجلس، یادآورشد: عسل ایرانی برای جهانی شدن در بازار جهانی نیازمند ساماندهی زنبوردارن خرد و کلان است تا بتوان علاوه بر افزایش میزان تولید عسل در راستای فضای رقابتی بازار جهانی عسل این محصول برند ایرانی را به بازار جهانی صادر کرد.



خانه ملت