صدای دامداران به جایی نرسید/ گنجی: افزایش نرخ خرید شیر خام شدنی نیست

  • 1396/07/01
  • 683 بازدید

چند سالی است که هزینه‌ های سرسام آور تولید و قیمت پایین شیرخام امان دامداران را بریده و سبب شکایت آنها از وضع موجود شده است.

چند سالی است که هزینه های سرسام آور تولید و قیمت پایین شیر خام امان دامداران را بریده و سبب شکایت آنها از نادیده گرفتن حقوقشان در زنجیره تولید تا مصرف شده است.

با وجود آنکه صنایع لبنی در طول سال به بهانه های مختلف اقدام به افزایش قانونی و نامحسوس محصولات خود می کنند اما از اجرای نرخ مصوب شیرخام سرپیچی می کنند .

دامداران معتقدند که نرخ تمام شده شیر خام هیچ گونه سنخیتی با فروش محصول به کارخانه ها ندارد در حالیکه مدیرعامل اتحادیه کارخانه های لبنی نظر دیگری دارد.

حال جای سوال است که چرا سازمان حمایت، کارخانه های لبنی را ملزم به خرید مصوب شیر خام نمی کند تا بیش از پیش چرخه گرانی هزینه های بالای تولید در مقابل دامداران قد علم نکند؟

محمدرضا ملاصالحی رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو ، درباه گلایه های دامداران نسبت به نرخ کنونی شیر خام اظهار کرد: با وجود آنکه در دو ماه اخیر به طور متوسط نرخ هر کیلو شیر خام 100 تومان افزایش یافت اما حق دامدار آن طور که باید و شاید پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط خرید نرخ هر کیلو شیر خام هزار و250 تومان است،افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی شیر خشک، کره و خامه،نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت علوفه و رونق صادرات لبنیات دیگر نگرانی از حیث انباشت شیر خشک در کارخانه ها وجود ندارد که انتظار می رود در نرخ خرید شیر خام از دامدار تجدید نظر شود.

ملاصالحی با انتقاد از تاخیر دوماهه در پرداخت مطالبات دامداران گفت: اکنون شرایط فروش لبنیات در بازارهای داخلی و خارجی فراهم است از این رو تاخیر در پرداخت مطالبات به سبب افزایش هزینه های مالی اجهاف در حق دامدار است.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود پیش بینی افزایش تولید 500 هزارتن شیر خام تا پایان سال انتظار می رود که کارخانه ها ابزاری در جهت پرداخت حق دامداران به کار گیرند.

وی با بیان اینکه خرید شیر خام به نرخ مصوب 1440 تومان برای دامداران از مطلوبیت نسبی برخوردار است، تصریح کرد: با وجود فاصله معنا دار قیمت کنونی خرید با اعلام نرخ مصوب درسه سال گذشته، سازمان حمایت باید اقدام به بررسی قیمت تمام شده محصول کند.

افزایش نرخ شیر خام منطقی نیست

محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانه های لبنی در گفتگو گفت: اکنون متوسط نرخ خرید هر کیلو شیر خام از دامدار 1300 تا هزار و 350 تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که دامداران خواستار افزایش قیمت هستند، افزود: در شرایط کنونی امکان خرید شیر خام به نرخ مصوب به سبب نبود کشش بازار وجود ندارد چرا که این امر نرخ محصولات لبنی بالا می رود.

گنجی افزایش نرخ شیر خشک در بازارهای جهانی را رد کرد و گفت: اکنون نرخ جهانی شیر خشک کمتر از 2 دلار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانه های لبنی با بیان اینکه رونق صادرات ارتباطی به افزایش نرخ شیر خام ندارد، تصریح کرد:با وجود آنکه صادرات محصولات لبنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رونق نسبی برخودار است اما به سبب رقابتی بودن بازار نمی توان پیش بینی دقیقی از میزان صادرات داشت.



خبرآنلاین