زیرکوه رتبه نخست برداشت زرشک را در کشور دارد

  • 1396/07/02
  • 595 بازدید

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: این شهرستان رتبه نخست برداشت زرشک را در خراسان جنوبی و کشور دارد.

علیرضا بنی اسدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت زرشک از سطح سه هزار و 160 هکتار از باغهای بارور شهرستان آغاز شد و تا اواخر آبان ادامه دارد.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال سه هزار و 600 تن زرشک خشک از باغ های شهرستان زیرکوه به ارزش حدود 80 میلیارد تومان برداشت شود.

وی از زرشکاران شهرستان خواست محصول خود را در بارگاه های بهداشتی خشک کنند، جهاد کشاورزی برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک تسهیلات کم بهره پرداخت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: هم اکنون بسیاری از کشاورزان محصول خود را به صورت سنتی در خرمن خشک می کنند و با توجه به همزمان شدن فصل برداشت با ریزش نزولات جوی، خسارت زیادی به کشاورزان منطقه وارد می شود.

وی یکی از مشکلات شهرستان زیرکوه را نبود سردخانه برای فروش تازه خوری محصول زرشک و صادرات به سایر استان ها ذکر کرد.

خراسان جنوبی با 14 هزار و 228 هکتار باغ زرشک و تولید سالانه 14 هزار و 999 تن، 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

ایران در عرصه تجارت جهانی بزرگترین تولید کننده زرشک و خراسان جنوبی تولید کننده عمده این محصول است، شهرستان زیرکوه رتبه نخست تولید این محصول را نه تنها از نظر تولید بلکه به لحاظ خرید و فروش انواع زرشک پفکی و معمولی داراست.

آفت زنگ زرشک 150 هکتار از باغ های شهرستان زیرکوه را آلوده کرده است که این آفت سالانه 40 میلیارد ریال به این محصول خسارت وارد می کند.

به گفته کارشناسان یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد، درختانی که با شرایط آب و هوایی استان بومی گزینی شده اند.

شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلو متری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه 147 کیلومتر است.



خبرگزاری ایرنا