رگه های سفید رنگ در گوجه فرنگی نشانه رسوب فلزات نیست

  • 1396/07/23
  • 781 بازدید

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: رگه های سفید رنگ در گوجه فرنگی ناشی از رسوب نیترات و فلزات سنگین نیست، از این رو مردم می توانند که این محصول را با اطمینان خاطر مصرف کنند.

دکتر محمد مهدی رزمجو در گفت و گو افزود: 18 محصول عمده کشاورزی تحت پایش مداوم سنجش سموم و کودهای شیمیایی و فلزات است و گوجه فرنگی یکی از این محصولات است.

وی اظهار کرد: رگه های سفید رنگ در گوجه فرنگی می تواند ناشی از کم و یا زیاد شدن نور ، آبدهی نامناسب ، تاخیر یا تعجیل در برداشت و موارد اینچنین باشد ، نیترات و فلزات سنگین در گوجه و سایر محصولات کشاورزی در آزمایشگاههای معتبر علوم پزشکی کنترل و پایش می شود و اگر نموهای فراتر از حدود مجاز دیده شود قطعا تذکر داده می شود .

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی ،‌آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ببیان اینکه عامه مردم تصور درستی از این موضوع ندارند از انها خواست تا به فضا سازی های مجازی و آنچه در شبکه های اجتماعی در این زمینه گفته می شود توجه نکنند.

وی اضافه کرد : این مباحث در باره تزریق رنگ به هندوانه هم گفته می شود ، اگر هندوانه پوک است یا رنگ غیر متناسب دارد ناشی از تزریق رنگ به درون آن نیست ، مباحث مطرح شده در این زمینه هیچ پایه و اساس درستی ندارد.

رزمجو گفت: گوجه فرنگی ، خیار سبز ، سیب زمینی ، پیاز ، سیب درختی ، گندم ، جو ، برنج ، ذرت ، سبزیحات ، کاهو ، هندوانه ، گیلاس ، خرما ، پرتقال وبرخی از محصولات دیگر از جمله محصولاتی هستند که تحت نظارت و پایش مستمر رسوب سموم و کود شیمایی و فلزات قرار دارند ، مردم با اطمینان این محصولات را مصرف کنند.

وی اضافه کرد: در آزمایشگاه های معتبر و معتمد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نمونه گیری از یک هزار و 800 نوع فراورده کشاورزی انجام شده است که 10 درصد از آن عدم انطباق با استاندارد داشته و مابقی استاندارد بوده است، این پایش ها مستمر و همیشگی است و برای 18 نوع محصول کشاورزی به صورت اجباری انجام می شود.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از جمله محصولاتی که عدم انطباق بیشتری با استانداردها داشته در این بررسی ها مربوط به پیاز و سیب زمینی است ، این 2 محصول در 2 سال قبل عدم انطباق بیشتر و در سال گذشته عدم انطباق کمتر داشته و امیدواریم امسال این عدم انطباق ها به صفر رسیده باشد.



سازمان غذا ودارو