خرید تضمینی ۹۵ هزارتن برگ سبز چای/۷۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

  • 1396/07/23
  • 465 بازدید

رییس سازمان چای گفت: از آغاز فصل برداشت ۹۵ هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

محمد ولی روزبهان رییس سازمان چای در گفتگو ، با اشاره به اینکه تا پایان مهر برداشت چین پاییزه ادامه دارد، اظهار کرد: از آغاز فصل برداشت 95 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 186 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

به گفته وی تا کنون 123.5 میلیارد تومان معادل 70 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

روزبهان با بیان اینکه 71 واحد کارخانه چای سازی مشغول خرید برگ سبز چای هستند، افزود: از مجموع برگ سبز خریداری شده حدود 21 هزار و 700 تن چای خشک استحصال شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید 20 درصد کاهش یافت.

رییس سازمان چای با بیان اینکه دولت 80 درصد و کارخانجات 55 درصد قدرالسهم خود را به چایکاران پرداخت کردند، گفت: مابقی مطالبات چایکاران پس از تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و دریافت قدرالسهم کارخانه ها در اسرع وقت به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

به گفته وی 39 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه 90 درصد چای به صورت دیم کشت می شود، بیان کرد: شرایط اقلیمی و بارندگی تاثیر بسزایی در میزان تولید دارد به گونه ای که سال گذشته به سبب شرایط استثنایی جوی تولید از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه تا پایان فصل میزان برداشت برگ سبز چای به 105 هزارتن خواهد رسید، یادآور شد: اگرچه روند صعودی تولید برگ سبز چای در مقایسه با سال های قبل ادامه دارد، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش چشمگیری برخوردار است.



خبرگزاری ایسنا