سیب ایرانی قابلیت صادرات ندارد

  • 1396/08/01
  • 534 بازدید

مدیرکل تعاون روستایی فارس گفت: سیب تولیدی ایران به دلایل تولید سنتی و کوچک بودن حجم آن، در بازار بین‌المللی طرفداری ندارد.

احد بهجت حقیقی در نشست خبری گفت: به دلیل فراوانی سیب در سال جاری، خریدار سیب صنعتی یا سیب درجه ۳ کاهش و قیمت نیز بسیار کم شده است.

وی بابیان اینکه قیمت سیب در باغ و میدان میوه‌ وتره‌بار تفاوت کمی دارد، ادامه داد: سال گذشته به 6 استان اصفهان، یزد، هرمزگان، بوشهر، تهران و کرمان سیب صادر کردیم.

مدیرکل تعاون روستایی فارس بابیان اینکه تأمین بازار میوه فقط منحصر به شب عید نیست، تصریح کرد: دولت به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات برای باغداران و تنظیم بازار، اقدام به خرید سیب درجه ۳ با نرخ کیلویی ۲۸۸ تومان کرده است.

بهجت با اشاره به عدم محدودیت خرید و انبار سیب تصریح کرد: طی دو روز گذشته ۱۲۳۷ تُن سیب درجه ۳ از شهرستان‌های اقلید، سپیدان، آباده و شیراز خریداری شد که این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته ۶ هزار تن سیب خریداری و نیمی از آن به ۷ استان کشور صادر شد.

این مقام مسؤول بابیان اینکه عید ۹۷ هیچ‌ گونه مشکل میوه در بازار وود نخواهد داشت، تصریح کرد: موضوع تنظیم بازار نیز مطرح است که سیب درجه ۱ با نرخ کیلویی ۱۱۵۰ تومان خریداری می‌شود.

بهجت با اشاره به اینکه سیب صنعتی در تولید کمپوت استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش فرآوری محصولات در استان فارس با کمبود مواجه هستیم، درحالی‌ که تولید و محصول اولیه موجود است.

وی گفت: به دلیل سرما توزیع میوه‌های بهار امسال در بازار با تأخیر روبه‌رو شد و تا خردادماه میوه‌ های عید در بازار توزیع می‌شدند.

مدیرکل تعاون روستایی فارس با اشاره به ظرفیت 5 هزار تنی سردخانه سپیدان، تصریح کرد: با ظرفیت‌های موجود به دنبال ایجاد بازار پایدار در خارج از کشور هستیم.

بهجت بابیان اینکه حلقه‌ی ارتباط دانشگاه و کشاورزان شرکت‌ های دانش‌ بنیان هستند، مطرح کرد: با استفاده از ظرفیت تعاونی روستایی و کشاورزی و با استفاده از ظرفیت مهندسین کشاورزی به دنبال تبدیل شرکت‌ های موجود به شرکت‌ های دانش‌بنیان هستیم.

این مقام مسؤول با اشاره به تولیدات صادراتی شرکت کشت و صنعت، خاطرنشان کرد: بازار میوه داخلی ظرفیت این‌همه تولیدات را ندارد و از این روش می‌توان کشاورز خرده‌ پا را ترغیب به تولیدات صادراتی کرد.

بهجت بابیان اینکه برای ایجاد شرکت‌ های کشت و صنعت، استان را به چهار منطقه تبدیل کرده و در بهترین شهرستانِ هر منطقه این شرکت‌ ها ایجاد می‌شوند، افزود: با ایجاد این شرکت‌ ها که هدفشان ایجاد زنجیره‌ی تولید است به‌ صرفه جویی در آب و همچنین بالا رفتن کیفیت و کمیت صادرات کمک می‌شود.

وی گفت: به دنبال الگویی برای تبدیل زمین‌ های کشتی به باغ هستیم تا همبتوانیم به حل بحران آب و تولید محصولات صادراتی بیشتر و باکیفیت کمک کنیم.

مدیرکل تعاون روستایی فارس بابیان اینکه طی یک ماه گذشته 500 تن محصولات صیفی و محصولاتی که قابلیت توزیع نداشتند را صادر کردیم، مطرح کرد: سیب تولیدی ایران به دلایل تولید محصول سنتی و کوچک بودن حجم آن، در بازار بین‌ المللی طرفداری ندارد.

بهجت بابیان اینکه بازار جهانی محصولی را می‌خواهد که خودش سفارش دهد، تصریح کرد: اگر به دنبال ثبات و پیشرفت اقتصادی هستیم باید خودمان را طبق معیارهای جهانی در بازارهای بین‌ المللی معرفی کنیم.



خبرگزاری ایانا