پیش بینی تولید ٣ تن خاویار پرورشی در سالجاری/صید ماهی خاویاری همچنان ممنوع است

  • 1396/08/04
  • 948 بازدید

رییس سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد: امسال تولید خاویار پرورشی ایران به حدود 3 تن برسد که بخشی از آن به مصرف داخلی می رسد و بخشی نیز صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن صالحی» در حاشیه بازدید دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته که در محل نمایشگاههای بین المللی تهران شروع به کار کرد، در جمع خبرنگاران افزود: ممنوعیت صید برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری به مدت پنج سال است و تاکنون برداشتی برای صادرات از آبهای دریای خزر نداشته ایم و این روند ادامه دارد.

وی اظهارداشت: اکنون خاویار پرورشی تولید و صادر می شود به طوری که سال گذشته 2 تن خاویار تولید شد که یک تن آن به مصرف داخلی رسید و یک تن نیز صادر شد.

** رشد 30 درصدی ارزش صادرات محصولات شیلاتی ایران

معاون وزیر جهادکشاورزی کابینه دوازدهم گفت: در 6 ماهه سالجاری میزان صادرات آبزیان از لحاظ ارزشی 30 درصد رشد داشت به طوری که در برخی زمینه ها مانند میگو و ماهیان رشد صادراتی ایران بیش از گذشته بوده است.

وی افزود: سال گذشته یک میلیون و 900 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که 110 هزار تن آن به ارزش 412 میلیون دلار صادر شد که ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت.

** هدف گذاری صادرات 60 هزارتنی میگو در برنامه ششم توسعه

صالحی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صادرات میگو نداریم و بازارهای صادراتی مناسب موجود است، تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید صادرات 60 هزار تن میگو محقق شود.

** ابلاغ دستورالعمل جدید وزن قزل‌آلا صادراتی به مزارع پرورشی

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: ‌دستورالعمل جدید وزن ماهی قزل‌آلا به مزارع پرورش ماهی ابلاغ شد که این امر در میزان صادرات این محصول تاثیر بسزایی دارد به طوری که اگر ماهی قزل‌آلا دارای وزن 1.5 کیلوگرم باشد، در بازارهای صادراتی مشتری بهتری دارد.

وی تولید و صادرات ماهی قزل آلا را رو به رشد دانست و اضافه کرد: امسال برنامه ریزی صادرات 30 هزارتن ماهی قزل آلا در دستور کار است و سال گذشته 10 هزارتن ماهی قزل آلای ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته از 3 تا 6 آبان ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران درحال برگزاری است.

این نمایشگاه با حضور 28 شرکت خارجی از کشورهای نروژ، دانمارک، ترکیه، ایتالیا، آلمان، یونان، هند، هلند، اسپانیا و فرانسه و 76 شرکت داخلی برگزار شده و شرکت های فعال در این بخش، دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید کنندگان و متخصصان این صنعت قرار می دهند.

پیشتر عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار صادرات آبزیان میزان صادرات محصولات آبزی کشور به لحاظ وزنی طی این مدت را 39 هزار تن عنوان کرد و افزود: حجم صادرات کنسرو تن ماهی در پنج ماه امسال حدود 350 تن به ارزش 1.6 میلیون دلار بوده است.

وی اظهارداشت: در ایران سالانه 800 میلیون عدد کنسرو ماهی تن در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان، گیلان و البرز تولید می شود.

گلشاهی با بیان اینکه ایران بزرگترین صید کننده ماهی تن در غرب اقیانوس هند است، گفت: صیادان ما سالانه نزدیک به 200 هزار تن ماهی تن صید می کنند.



خبرگزاری ایرنا