مافیا واردات در برابر خودکفایی گندم موضع گیری می کنند/ کیفیت گندم داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست

  • 1396/08/10
  • 536 بازدید

مسوولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که گندم تولید داخل، از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما در مقابل رییس اتحادیه نان های حجیم، واردات جزئی گندم و اختلاط با تولید داخل را امری ضروری می داند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت نامطلوب گندم و استفاده نانوایان از نمک، ادعای وزارت جهاد کشاورزی را زیر سوال برد.

وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر وجود گندم با کیفیت نامطلوب و استفاده از نمک برای کیفیت بهتر نان می گوید: هزاران سال است که مردم ایران گندم تولید می کنند و بهترین نان را مصرف کرده و از نمک هم دوری می کنند.

علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با بیان اینکه بی کیفیتی گندم داخل صحت ندارد، اظهار کرد: در سال های اخیر صنف خبازان و کارخانه های آرد سازی اظهاراتی مبنی بر بی کیفیتی گندم خارجی داشتند و در جهت افزایش کیفیت، خواستار اختلاط آن با گندم داخلی بودند.

وی افزود: با توجه به خودکفایی گندم وبی نیازی از واردات، صنف خبازان و کارخانه های آرد سازی جهت افزایش کیفیت نان خواستار واردات هستند در حالی که نیازی به واردات نداریم.

ایمانی با بیان اینکه واردات چی ها زمزمه بی کیفیتی گندم داخل را به گوش می رسانند، گفت: اکثر نانوایان، نان با کیفیتی تولید می کنند و علت بی کیفیتی نان در نانوایی های سطح شهر باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که در کیفیت نان مشکلی وجود ندارد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: شرایط نگه داری گندم در سیلوها، فراوری آرد و تهیه خمیر در نانوایی باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این مقام مسوول نانوایان به جای استفاده از نمک می توانند از خمیر مایع بهداشتی استفاده کنند که تنها به سبب منفعت بیشتر، در برابر این امر موضع گیری می کنند.

وی با بیان اینکه افراد سود جو در برابر خودکفایی گندم موضع گیری می کنند، یادآورشد: بیش از 5 میلیون تن گندم، تولیدی بالای 13.5 درصد پروتئین دارد که برای تولید نان های حجیم، مناسب است و تنها واردات چی با اظهارات غیر کارشناسانه مبنی بر واردات گندم برای تولید نان های حجیم و صنعت ماکارانی قصد دارند که خودکفایی را زیر سوال برند و پول را وارد جیب کشاورزان خارجی کنند.

واردات گندم تنها راه نجات افزایش کیفیت نان است

محمد جواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفتگو با بیان اینکه با اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر بی کیفیتی گندم و استفاده اجباری نمک در نانوایی ها گفت: اکنون کیفیت گندم داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست چرا که نظارت کافی بر گندم تولید کشور صورت نمی گیرد.

وی با انتقاد از اینکه دولت تمامی گندم های تولیدی کشاورزان را با نرخ هزار و350 تومان خریداری می کند، افزود: تنها راه نجات افزایش کیفیت نان تنها واردات و اختلاط آن با گندم داخل است.

کرمی با بیان اینکه کیفیت گندم تولیدی برای نان مناسب نیست، تصریح کرد: براین اساس نانوایان سنتی جهت افزایش کیفیت بیش از حد مجاز که وزارت بهداشت اعلام می کند اقدام به استفاده نمک در خمیر می کنند.

رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: واردات مقداری گندم و اختلاط آن با تولید داخل به جهت افزایش کیفیت،میزان ضایعات نان را کاهش می دهد.

این مقام مسوول با بیان اینکه اعداد وارقام گلوتن گندم در آزمایشگاه ها ملاک نیست، افزود: مردم، نانوایان و کارخانه های آرد سازی بی کیفیتی نان را به نداشتن کیفیت لازم گندم و آرد داخلی نسبت می دهند.

کرمی با بیان اینکه کیفیت نان حلقه آخر نانوایان است، تصریح کرد: از مسوولان امر در جهت افزایش کیفیت نان انتظار می رود که در بحث خرید تضمینی دقت بیشتری داشته باشند.



باشگاه خبرنگاران جوان