فعالیت کشت فراسرزمینی اردبیل در کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و قزاقستان

  • 1396/08/11
  • 627 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز اجرای کشت فرا سرزمینی از سوی فعالان بخش کشاورزی این استان در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان خبر داد.

عدیل سروی در گفتگو گفت: تاکنون 35 مورد از افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای فعالیت های کشاورزی درخواست داده و در حال طی کردن مراحل مربوطه هستند و برخی از این متقاضیان در کشورهای آذربایجان، ارمنستان ، قزاقستان به فعالیت هایی نظیر کشت دانه های روغنی باغبانی، پرورش ماهی و پرورش گوسفند مشغول هستند.

وی گفت: پس از توافق بعمل آمده در راستای تعامل با کشورهای توسعه یافته دنیا ، هیات وزیران آئین نامه کشت فراسرزمینی را مصوب و برای اجرایی شدن آن به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ها ابلاغ کرد.

سروی اظهار کرد: با پیگیری های مطلوبی که در این زمینه صورت گرفته یک واحد گلخانه نیز به مساحت 21 هکتار با همکاری و مشارکت سرمایه گذار روسی برای تولید و صادرات انواع محصولات گلخانه ای در شهرستان بیله سوار در حال احداث می باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در زمینه اقدامات انجام گرفته در زمینه بذور انواع محصولات کشاورزی نیز افزود: در راستای تولید بذور اصلاحی بویژه در زمینه دانه های روغنی همکاری مطلوبی با شرکت های معتبر دنیا نظیر اورالیس فرانسه و برخی از شرکت های مجارستانی صورت گرفته و شرکت اورالیس فعالیت خود را در استان شروع کرده است .

او همچنین با اشاره به توافقات سازمان جهاد کشاورزی با شرک های آلمانی اشاره کرد و گفت: یک واحد تولیدی دارو و فرآورده های بهداشتی و آرایشی از گیاهان دارویی با همکاری شرکت کلوزه آلمان و شرکت معتبر داخلی نیز در استان با ظرفیت چهار هزار و 500 تن انواع محصولات شروع شده است.

وی پیش بینی کرد این واحد در سال آینده به بهر برداری رسیده و در افزایش ارزش افزوده ، ارزآوری ، صادرات و ایجاد اشتغال به یکی از طرح های پیشران در کشور تبدیل شود.

استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.

استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.



اقتصاد آنلاین