تعرفه صادرات لبنیات به عراق ۴۰ درصد شد/صادرات یک میلیون دلاری لبنیات در آینده‌ای نزدیک

  • 1396/08/13
  • 535 بازدید

دبیر انجمن صنایع لبنی از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه واردات شیر،خامه و ماست به عراق خبر داد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش تعرفه صادرات لبنیات به عراق خبر داد و گفت: طی چند ماه اخیر، عراق تعرفه واردات شیر و خامه را از 5 به 15 و ماست از 5 به 25 درصد رساند اما مجدد این نرخ را به 40 درصد افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات لبنیات در شش ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد رشد داشته است، افزود: در شش ماه نخست سال 212 هزارتن انواع محصولات لبنی با ارزش بالغ بر 433 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که بیش از 80 درصد این میزان به عراق بوده است.

باکری ادامه داد: با توجه به اعمال تعرفه های جدید، قیمت محصولات لبنی ما در عراق، قابل رقابت با تجار نیست.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه صادرات به روال عادی به عراق در حال انجام است، گفت: برای استمرار روند صادرات لبنیات از سوی کارخانه های لبنی به عراق ، انتظار می رود که اتاق مشترک ایران و عراق تفاهم نامه ای جهت کاهش تعرفه ها امضا کنند.

تاخیر در پرداخت مشوق صادراتی به صلاح نیست

وی در ادامه افزود: صادرات لبنیات تا پایان سال به یک میلیارد دلار خواهد رسید، درحالیکه مجموع صادرات لبنیات سال گذشته 731 میلیون دلار بوده است.

باکری با اشاره به عوامل موثر و کارساز در توسعه صادرات لبنیات بیان کرد: اعمال سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و مصوبات مجلس در حمایت از صادرات موجبات رونق صادرات را فراهم کرد که همواره از وزارتخانه های مختلف انتظار می رود که نسبت به تعهدات خود در پرداخت مشوق های صادراتی عمل کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: وزارتخانه های مربوطه باید تلاش کنند تا هر چه سریع تر مشوق‌های صادراتی را در اختیار کارخانه‌های لبنی بگذارند تا آسیبی به رشد صادرات محصولات لبنی وارد نشود.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه براساس مصوبه سال 95، 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی باید در اختیار کارخانه های لبنی قرار می گرفت، تاکید کرد: تاکنون تنها 44 میلیارد تومان در اختیار کارخانه های لبنی صادر کننده قرار گرفته است و مابقی این ملبغ را شرکت های لبنی صادراتی طلب کار هستند.

وی درخصوص 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی تا پایان سال 95 باید در اختیار کارخانه های لبنی قرار می‌گرفت، یادآور شد: البته به دلیل کمبود اعتبار بخش اعظم آن پرداخت نشده است که از سازمان برنامه و بودجه انتظار می رود هر چه سریع تر این مبلغ را به حساب وزارتخانه واریز کند.



باشگاه خبرنگاران جوان