برداشت گلرنگ به پایان رسید/کاهش وابستگی کشور به واردات روغن

  • 1396/08/16
  • 812 بازدید

مجری طرح دانه های روغنی گفت: امسال بیش از 10 هزارتن گلرنگ از کشاورزان خریداری شد که به طور کامل مطالبات آن پرداخت شده است.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفتگو ،با اشاره به اینکه برداشت گلرنگ در سراسر کشور به پایان رسید، اظهار کرد:براین اساس بیش از 10 هزارتن گلرنگ از کشاورزان خریداری شد که به طور کامل مطالبات آن پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 182 هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شد،افزود: این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته است.

مهاجر با بیان اینکه خرید کنجد از کشاورزان ادامه دارد، گفت: سالانه حدود 40 تا 50 هزارتن کنجد برداشت می شود که بخشی از آن جهت مصرف در نانوایی و روغن گیری های کوچک جذب بازار آزاد شده و مابقی توسط دولت خریداری می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید سویا در سراسر کشور خبر داد و افزود: امسال پیش بینی می شود که میزان خرید سویا به 80 هزارتن برسد.

مجری طرح دانه های روغنی سطح زیر کشت دانه های روغنی برای سال زراعی 96-97 را 250 هزار هکتار اعلام کرد و تصریح کرد: براین اساس پیش بینی می شود که میزان تولید دانه های روغنی سال زراعی آینده به 600 هزارتن برسد که 300 تا 350 هزارتن آن کلزا،120 هزارتن سویا و مابقی سایر دانه های روغنی خواهد بود.

وی با اشاره به روند روبه رشد تولید کلزا در سال های اخیر بیان کرد: مجموع تولید کلزا سال 94، 46 هزارتن، 95، 68 هزار و 500 تن و امسال با رشد سه برابری به بیش از 182 هزارتن رسید.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با استمرار تولید دانه های روغنی وابستگی 90 درصدی به واردات روغن کاهش می یابد، اذعان کرد: امسال میزان واردات روغن 5 درصد، سال آینده 15 درصد کاهش خواهد یافت و همواره طی یک برنامه ده ساله در نظر داریم که حداقل 70 درصد نیاز کشور را تامین کنیم چرا که در صورت نبود تولید دانه های روغنی و کنجاله علاوه بر از دست دادن پایداری تولید گندم، مرغ، تخم مرغ و دام و طیور نخواهیم داشت.

مجری طرح دانه های روغنی حمایت ویژه دولت در خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات،تامین بذر مناسب و اعطای یارانه و آموزش به کشاورزان را دلیل اصلی رشد تولید دانه های روغنی در سال های اخیر دانست.



خبرآنلاین