بازهم تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/ ۴۵ روز از آخرین مهلت گذشت

  • 1396/08/17
  • 787 بازدید

یک مقام مسوول گفت: با گذشت ۴۵ روز از آغاز سال زراعی جدید، نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک، اعلام نشده است.

علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت حدود 9 میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر 11 هزار و 600 میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شد.

به گفته وی با گذشت 45 روز از آغاز سال زراعی جدید، 2 هزار و 600 میلیارد تومان مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است.

ایمانی از کاهش 20 درصدی تولید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تولیدگندم در سال زراعی 95-96 به سبب سرمازدگی و خشکی شرایط جوی در استان های مختلف کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که تاخیر در پرداخت مطالبات و اعلام نرخ خرید تضمینی می تواند بر کاهش محصولات اثر گذار باشد، بیان کرد: قیمت و پرداخت به موقع مطالبات از ابزارهای مورد حمایت گندمکاران محسوب می شود که خلل در هر یک از آنها تولید را دستخوش تحولاتی قرار خواهد داد.

رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی 45 روز اخیر اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده مطالبات گندمکاران به طور کامل تسویه خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تفاهم نامه وزارتخانه با بانک عامل مبنی بر توزیع حواله کود و بذر افزود: براساس آخرین اطلاعات، توزیع حواله از سوی بانک از روند مناسبی برخوردار است، به گونه‌ای که کشاورزان برای جلوگیری از به تعویق افتادن کشت پاییزه می توانند تا سقف 70 درصد مطالبات خود را حواله دریاف کنند.

ضرورت توجه به خودکفایی محصولات اساسی

ایمانی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد نسبت به تاخیر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، بیان کرد: با گذشت 45 روز از آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک اعلام نشده است که ادامه این امر به عنوان یکی از فاکتورهای اثر گذار می‌تواند، کاهش سطح زیر کشت محصول و درنهایت تولید را به همراه داشته باشد.

این مقام مسوول ادامه داد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخل و رسیدن به مرز خودکفایی محصولات اساسی نظیر گندم باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران درخصوص ضرورت افزایش نرخ خرید تضمینی برحسب تورم سالانه، تصریح کرد: براساس قانون خرید تضمینی ، وزارت جهاد کشاورزی برحسب اطلاعات میدانی باید نرخ پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد تا خرداد اعلام کند تا درنهایت نرخ خرید تضمینی پس از کارشناسی های صورت گرفته تا پایان شهریور ماه اعلام شود.

به گفته وی با توجه به قانون صریح خرید تضمینی، نرخ خرید محصولات باید برحسب تورم سالانه بانک مرکزی اعلام شود، چراکه برحسب آن هزینه های تولید گندمکاران افزایش یافته است.

ایمانی از افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت بذر گندم برای سال زراعی جدید خبر داد و گفت: امسال قیمت هر کیلو بذر گندم با افزایش 200 تومانی از 1560 به 1760 تومان رسیده است.

رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: با گذشت حدود دو ماه از آغاز کشت پاییزه، چشم انداز و افق روشنی برای اعلام نرخ خرید تضمینی پیش رو نیست که انتظار می رود دولت تمهیداتی برای این موضوع به کارگیرد تا از بلاتکلیفی و سرگردانی کشاورزان جلوگیری شود.

وی با انتقاد از اظهارات برخی مسوولان و کارشناسان نسبت به بی کیفیتی گندم افزود: با توجه به خودکفایی مجدد گندم از گوشه و کنار اظهاراتی مبنی بر استفاده نمک به سبب بی کیفیتی گندم، ارزان بودن مشابه خارجی، محدودیت منابع آبی و نداشتن صرفه اقتصادی محصول از گوشه و کنار شنیده می شود که این امر بیانگر آن است که برخی افراد تمایلی به رونق بخش کشاورزی ندارند.



باشگاه خبرنگاران جوان