استقبال تولیدکنندگان از خرید توافقی زعفران در بورس کالا

  • 1396/08/25
  • 684 بازدید

یک تولید کننده زعفران با استقبال از ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی اظهار داشت: این اقدام می تواند سبب شفافیت قیمت در معاملات این محصول شود که گامی مثبت برای بازار زعفران است.

به گزارش ایرنا، اهمیت ایجاد ثبات در بازار طلای سرخ از آن جهت است که ایران با تامین 96 درصدی سهم تولید زعفران در دنیا، تولید کننده برتر جهان محسوب می شود و با این سهم قابل توجه لازم است نقش پررنگی در تعیین قیمت های جهانی ایفا کند.

همچنین برقراری ثبات هر چه بیشتر در این بازار به نفع کشاورزان و زعفرانکاران است تا سود حاصل از فروش محصول به جای آنکه جیب دلالان و واسطه ها را سنگین تر کند، عاید تولید کنندگان این محصول گران قیمت حوزه کشاورزی شود.

در این پیوند «منوچهر مالکی» از تولید کنندگان این محصول روز چهارشنبه به نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار طلای سرخ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در ابتدای این طرح سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران 30 درصد از پول خرید زعفران را به کشاورزان پرداخت می کند، مشکلات مربوط به افت قیمت ها به دلیل افزایش عرضه محصول در بازار رفع می شود.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه این قابلیت در نظر گرفته شده که طی مدت سه ماه، در صورت افزایش قیمت ها در بازار، کشاورز می تواند محصول خود را که در انبارهای استاندارد پذیرش شده در بورس کالا به امانت گذاشته، تحویل گرفته و در بازار عرضه کند، اما اگر قیمت ها ثابت بود و یا حتی کاهش یافت، کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که این سازمان به نمایندگی از دولت زعفران کشاورز را در قالب گواهی سپرده کالایی خریداری می کند.

این تولیدکننده زعفران به گردش مالی 15 هزار میلیارد ریالی بازار این محصول در خراسان اشاره کرد و گفت: طی مدت یکسال حدود 200 تن صادرات زعفران از کشور صورت می گیرد و بازار پررونقی برای آن شکل گرفته که منجر به انعقاد قراردادهای خارجی نیز شده است. بطوریکه قراردادهایی با کشورهای اروپایی همچون اتریش و کشورهای آسیایی از جمله چین منعقد شده است.

** اتصال زنجیره تولید و مصرف از بورس

مالکی از امکان اتصال زنجیره تولید تا مصرف از طریق عرضه زعفران در بورس کالا افزود: با عرضه زعفران به قیمت توافقی در بورس کالا ضمن ارایه محصول با کیفیت به خریداران و تعیین قیمت ها براساس مشخصه های کیفی آن، شاهد حذف دلالان و واسطه ها خواهیم بود زیرا در بازار سنتی زعفران افراد متقلب و واسطه های بسیاری حضور دارند که بخش عمده ای از سود کشاورز را عاید خود می کنند.
بنا بر اعلام بورس کالا، مالکی به افزایش اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت محصول عرضه شده در بورس اشاره کرد و گفت: در طرح خرید به قیمت توافقی مقرر شده زعفران در چهار درجه مختلف و با مشخصات کیفی و ظاهری براساس طعم و رنگ آن عرضه شود که این امر کشاورزان را به ارایه محصول با کیفیت تر و رعایت هر چه بیشتر اصول بهداشتی و بسته بندی ترغیب می کند.

این فعال بازار زعفران ضمن ابراز رضایت و خوشحالی از ابلاغ دستورالعمل این طرح، اضافه کرد: در دنیا خریداران به دنبال محصول ارگانیک هستند و با عرضه محصول در بورس کالا بر مبنای استانداردهای تعریف شده می توان به سمت تولید محصولات ارگانیک و برآورده کردن خواسته مشتریان خارجی حرکت کرد. ضمن اینکه این اقدام نوسانات کاذب قیمتی را در بازار از بین می برد.

به گزارش ایرنا، روز گذشته معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی از هدایت سازوکار خرید توافقی محصول زعفران از طریق ظرفیت های ایجاد شده در بورس کالا با قید فوریت خبر داد و دستورالعمل معاملات توافقی این محصول با استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را ابلاغ کرد.

طبق این دستورالعمل، خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو در نظر گرفته شده که زمان اجرای آن از 2 آبان ماه تا 30 آذرماه 1396 است که سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت 40 درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود.

سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف است بقیه وجه زعفران خریداری شده از کشاورزان را از محل درآمد ناشی از فروش محصول و یا تسهیلات دریافتی برای خریدهای تضمینی و توافقی تسویه کند.

سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در چهار گروه تعیین شده است.

به این ترتیب، قیمت های توافقی مصوب زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) به ازای هر کیلوگرم 54 میلیون ریال، قیمت زعفران رشته ای بریده ممتاز (سرگل یا سرقلم) هر کیلوگرم 51 میلیون ریال و قیمت توافقی مصوب برای زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت 48 میلیون ریال است.

قیمت مصوب توافقی زعفران رشته ای درجه دو (پوشال معمولی) نیز به ازای هر کیلوگرم 43 میلیون ریال تعیین شده است.
در این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید 30 درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.

همچنین 70 درصد باقیمانده محصول کشاورز توسط مباشر به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه مذکور کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، 70 درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.

دو انبار با ظرفیت مناسب و قابل ارتقا در شهرهای مشهد و تربت حیدریه در بورس کالا پذیرش شده اند و ظرفیت های انباری جدید نیز در حال پذیرش هستند.

برای تسهیل معاملات برای کشاورزان، بورس کالا آمادگی خود را برای فراهم کردن بسترهای موردنیاز از جمله اخذ کد بورسی، استقرار نمایندگان شرکت های کارگزاری و غیره و همچنین تدوین ضوابط موردنیاز برای عملیاتی کردن این طرح، اعلام کرده است.

پیش از صدور این ابلاغیه، رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز طی صدور نامه ای خطاب به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به مزیت های بورس کالا در زمینه شفاف سازی معاملات و قیمت های عرضه شده، حذف واسطه گری های غیرضروری، کاهش هزینه های معاملاتی و نگهداری، ایجاد رقابت سالم و رونق صادرات، خواستار هدایت سازوکار فرآیند خرید توافقی محصول زعفران از طریق بورس کالا شده بود.



خبرگزاری ایرنا