افزایش چند برابری قیمت انگور و کشمش در خراسان شمالی

  • 1396/08/26
  • 569 بازدید

مدیر تنظیم بازار و بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش 2 تا 3 برابری قیمت انگور و کشمش در استان طی سال جاری خبر داد.

حضرتقلی حیدری سطح زیر کشت محصول انگور در استان را ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی تولید در این میزان از اراضی استان ۱۸۱ هزار و ۹۲۴ تن است.

وی با بیان اینکه از مجموع تولید استان ۸۶ هزار تن ظرفیت صادراتی دارد، تصریح کرد: این استان دارای تنوع بالای محصول انگور است که در این میان انگار کلاهداری و کشمشی خراسان شمالی از بهترین گونه های انگور در دنیا و کشور است.

حیدری به برگزاری همایش ملی انگور طی شهریورماه امسال در استان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با برگزاری این همایش و حضور بیش از ۶۵ نفر از تجار و بازرگانان از اقصی نقاط ایران ظرفیت صادراتی خوبی برای انگور استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه با حضور این تجار وضعیت خرید انگور استان فوق العاده عالی شد، خاطرنشان کرد: در این راستا هم اکنون انگور استان توسط این تجار خریداری و با توجه به استقبال عمومی در داخل کشور و به سایر استان های کشور صادر می شود.

مدیر تنظیم بازار و بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی قیمت خرید انگور در حال حاضر را ۲ هزار و ۲۵۰ تومان ذکر کرد و گفت: با توجه به بروز آفت سفیدک انگر در سال گذشته تولیدی در این سال نداشتیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت این محصول طی سال ۹۴ به میزان ۵۰۰ و یا حتی ۲۰۰ تومان بوده که با توجه به قیمت سال جاری لنگر افزایش قابل توجهی یافته است.

حیدری به بروز خشکسالی در سال جاری نیز اشاره کرد و بیان داشت: این امر باعث کاهش برداشت و تولید لنگر شد در صورتی که اگر میزان برداشت همانند سال های قبل بود می توانست تاثیر به سزایی در وضعیت درآمدی کشاورزان داشته باشد.

وی یادآور شد: در این‌میان محصول کشمش استان نیز به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود که از افزایش بیش از دو برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

مدیر تنظیم بازار و بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیشترین میزان خرید این محصدر دل را از سوی تجار روسیه دانست و متذکر شد: همچنین بیشتر این محصول با توجه به کیفیت قابل توجه به کشورهای اوکراین، تاجیکستان، گرجستان و ارمسنتان صادر می شود.



وزارت جهاد کشاورزی