نیمی از خاک های کشور دچار کمبود عنصرغذایی هستند

  • 1396/09/14
  • 516 بازدید

رییس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور گفت: نیمی از خاک های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصرغذایی هستند.

به گزارش ایرنا، کامبیز بازرگان در نشست هم اندیشی استانی خاک در قزوین که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه آب و خاک و بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شد،افزود: اهمیت موضوع خاک، رابطه آن با مساله امنیت غذایی است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطرنشان کرد: امنیت غذایی کشور با داشتن خاک مناسب و حاصلخیز تامین می شود.

این مسئول با بیان اینکه بخش کمی از خاک های کشور قابلیت کشاورزی دارند که باید از آنها بیشترحفاظت کنیم، گفت: 75 میلیون هکتار لایه سطحی خاک در کشور وجود دارد که از این میزان 57 میلیون هکتارشامل جنگل،مرتع و اراضی فاقد قابلیت های کشاورزی می باشند و تنها 18میلیون هکتار اراضی قابلیت کشت دارند.

بازرگان، کاهش سطح اراضی بواسطه تغییر کاربری اراضی، شور شدن، ورود فاضلاب و پساب های صنعتی و کودهای شیمیایی و آلی، نبود مدیریت جامع و نگرش سیستمی و فقدان قوانین جامع حفظ خاک و آب را از مهم ترین محدودیت ها و چالش های منابع خاک کشور نام برد.

وی اظهار کرد: هم اکنون 92 درصد تولید محصولات در کشورمان به صورت آبی و هشت درصد به صورت دیم کشت می شود که این موضوع نشان دهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب می باشد که این کار باید با برنامه ریزی های لازم انجام شود تا در حوزه آبی دچار بحران نشویم.

این مسئول همچنین گفت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دارای ظرفیت کشاورزی، تقویت مواد آلی خاک و مصرف علمی کودها راهکارهای مناسبی برای حفظ و صیانت از خاک است که باید بیش از پیش به آنها توجه کنیم.

نخستین گروه خاک شناسی در ایران سال 1331 تشکیل شد.

در ادامه فعالیت های این گروه، در سال 1334 ساختمان آزمایشگاه خاک شناسی افتتاح و شروع به فعالیت کرد و با توسعه فعالیت آن در سال 1340 به موسسه خاک شناسی تبدیل شد.

با رسمیت یافتن تشکیلات سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، موسسه خاک شناسی و حاصلخیزی خاک با تغییراتی در تشکیلات و وظایف در سال 1357 با عنوان موسسه تحقیقات خاک و آب با 6 بخش تحقیقاتی به فعالیت خود ادامه داد.

**سالانه 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تغییر وضعیت می دهند

رییس انجمن علوم خاک ایران نیز در این همایش گفت: سالانه 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور دچار تغییر وضعیت و کاربری می شوند که تداوم این روند امنیت غذایی را دچار مخاطره خواهد کرد.

منوچهر گرجی افزود: امنیت غذایی فقط کمیت نیست بلکه باید کیفیت آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد همان گونه که بی توجهی به خاک کشور بحران آب را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: توجه به مدیریت خاک، ضمن افزایش کیفیت آن تاثیر قابل توجهی بر افزایش کمی منابع آب و بهره‌وری آن و همچنین ارتقای کیفیت آب دارد بنابراین حفاظت از خاک، ضمن کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان، باعث افزایش بهره‌ وری آب نیز خواهد شد.

گرجی با بیان اینکه 99 درصد غذای انسان ها در جهان بواسطه خاک تولید می شود، گفت: تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، تولید پوشاک، چوب،گیاهان دارویی،تنظیم گازهای هوا و تعادل بخشی به آن، دفن پسماندها، تصفیه آلاینده‎ها و فاضلاب، کاربرد عمرانی، صنعتی، داروسازی و تولید انرژی از جمله خدمات و کاربرد خاک در جامعه می باشد اما به تازگی بشر از این منبع خدادادی غافل شده است که این رویه را نباید ادامه داد.

رییس انجمن علوم خاک ایران در ادامه با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: حدود 80 درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که بستر آن خاک است و اگر مدیریت مناسبی برای خاک اندیشیده نشود این منبع نیز دچار چالش می شود بنابراین بهبود مشکل آب در کشور بدون مدیریت خاک امکان‎پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه بر لزوم اهمیت و توجه به خاک به منظور تداوم حیات بشری تاکید کرد و خاطر نشان کرد: با مدیریت های خاص، بهینه و حفاظت بر خاک می توان از تخریب و آسیب خاک جلوگیری کرد.

انجمن علوم خاک ایران با نام انجمن گروه خاک شناسی از سال 1351 در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران با هدف همبستگی بیشتر بین دانشجویان و اعضای آموزشی، بحث و تبادل نظر در مسائل آموزشی حوزه خاک و همکاری در تشکیل کنفرانس ها و گردش های علمی با پنج نفر اعضای هیات مدیره و عضویت 24نفر موسس تشکیل شد.



خبرگزاری ایرنا