برند حلال اطمینان کشورهای اسلامی را به محصولات ایران جلب می‌کند

  • 1396/09/16
  • 698 بازدید

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ایجاد برند حلال می‌تواند اطمینان کشورهای اسلامی را نسبت به محصولات پروتئینی و گوشتی ایران جلب کند.

جلال محمودزاده با اشاره به اینکه ایران برند حلال صادر می‌کند، اظهار داشت: یکی از راه‌های افزایش صادرات محصولات گوشتی به کشورهای اسلامی ایجاد برند حلال است، اما متاسفانه تا کنون در کشور بر روی موضوع برند حلال کار نشده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد برند حلال می‌توان اطمینان کشورهای اسلامی را نسبت به محصولات پروتئینی و گوشتی ایران جلب کرد، گفت: با وجود اینکه ایران کشوری اسلامی است اما شاهد هستیم کشورهای غیراسلامی از جمله چین برای افزایش درآمد خود برند حلال را طراحی و محصولات خود را برای صادرات به کشورهای اسلامی آماده می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد مسئولان در ایجاد برند حلال، گفت: مسئولان در کشور از موضوع برند حلال غافل شده‌اند و با عدم برنامه ریزی در این زمینه، فرصت رشد و پیشرفت را به کشورهای غیرمسلمان داده‌اند و باید با برنامه ریزی این عقب ماندگی را جبران کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به شرایط ذبح اسلامی در کشتارگاه‌های کشور، اظهار داشت: در کشور با وجود اینکه افراد واقف بر مسائل شرعی مستقر هستند و ذبح براساس اصول شرعی صورت می‌گیرد اما برند حلال که مورد پذیرش بازار جهانی باشد، ندارد این کار باعث شده است که از زمینه‌های داخلی فرصت‌های بین المللی ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه باید برند حلال را در کشور جدی بگیریم، ادامه داد: با ایجاد استاندارد حلال نه تنها می‌توان مصرف محصولات را در داخل کشور افزایش داد بلکه می‌توان محصولات را در بازارهای خارجی به فروش رساند.

* مسئولان به ایجاد برند حلال در کشور بی‌ توجه هستند

وی در خصوص کارکرد فعلی برند حلال در کشور، بیان داشت: هر صحبتی که درباره برند حلال در کشور شده غیرمستقیم بوده و متاسفانه کار اساسی روی آن صورت نگرفته این در حالی است که کشورهای دیگر به درستی از این فضا بهترین استفاده را کرده‌اند.

این نماینده مجلس با انتقاد از بی توجهی مسئولان به ایجاد برند حلال در کشور، گفت: ایران کشوری اسلامی است و باید در زمینه توسه، نهادینه کردن و استانداردسازی برند حلال پیش قدم می شدیم اما چنین کاری صورت نگرفته و باعث کاهش صادرات و عدم اطمینان کشورهای مسلمان به محصولات ایرانی شده است.

وی با تاکید براینکه سازمان استاندارد باید به توسعه و تقویت برند حلال بپردازد، عنوان کرد: اینکه دونفر از جمله رییس سازمان استاندارد و نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی محصولات حلال را تایید و امضا کنند تنها بر بازار داخلی اثرگذار خواهد بود و نمی توان با این امضا در بازار جهان جلب اطمینان کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه امضای دو نفر برند حلال نیست، گفت: بنابراین لازم است سازمان استاندارد وارد عمل شود و استادارد حلال را از طریق سازمان‌ های بین المللی حمایت کند چرا که امضای دو نفر بر محصولات برای بازار خارجی اهمیتی ندارد بنابراین باید استانداردسازی بین المللی صورت گیرد.



خبرگزاری فارس