برداشت هفت هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان

  • 1396/09/22
  • 489 بازدید

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان هرمزگان گفت: از ابتدای فصل برداشت (تیرماه امسال) تاکنون هفت هزار تن میگوی پرورشی از مزرعه های این استان برداشت شده است.

علی کریمی در گفت و گو ، از آذر ماه به عنوان اوج برداشت میگوی پرورشی در استان هرمزگان نام برد و پیش بینی کرد که این رقم تا پایان فصل برداشت (هفته اول دی ماه) به حدود 12هزار تن افزایش یابد.

این مقام مسئول در شیلات هرمزگان میزان برداشت سال گذشته از مزرعه های پرورش میگوی استان را 10 هزار تن عنوان کرد و افزود: این مقدار در سال جاری 2 هزار تن افزایش خواهد داشت.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان سطح زیر کشت مزرعه های پرورش میگوی این استان را در سال جاری سه هزار و 600هکتار عنوان کرد.

وی هم چنین افزایش سطح زیر کشت، استفاده از شبکه های هوادهی و غذا دهی خودکار و هم چنین خدمات بهداشتی را به عنوان دلایل اصلی افزایش تولید میگو در هرمزگان نام برد.

وی با اشاره به کاهش دمای هوا و امکان بروز بیماری و تلفات زیاد از پرورش دهندگان میگوی این استان خواست هر چه سریع تر نسبت به برداشت میگوی مزرعه های خود اقدام کنند.

به گفته کریمی همه ساله افزون بر 80 درصد از میگوهای تولید شده در سایت های پرورشی استان هرمزگان به خارج از کشور صادر می شود که سال گذشته حدود 3 میلیون دلار ارز آوری داشته است.

وی از کشور های امارات متحده عربی، عمان، ویتنام، فرانسه، اسپانیا، روسیه، کویت، هنگ کنگ و لبنان بعنوان بازاری مناسب برای میگوهای پرورشی هرمزگان نام برد.

میگوی پرورشی در سایت های هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88 به صورت آزمایشی در 20 هکتار از مزرعه های پرورش میگوی این استان آغاز شد که نتایج مطلوبی داشته است.

کارشناسان شیلات از کاهش هزینه های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماری ها و داشتن دوره رشد کمتر بعنوان مهم ترین ویژگی های میگوی وانامی نام برده اند.

صنعت شیلات و آبزیان که از قدیمی ترین راه های درآمد مردم ساحل نشین جنوب از جمله هرمزگان بوده و دولت تدبیر و امید نیز به آن توجه ویژه ای دارد می تواند محور توسعه هرمزگان باشد.

طبق اطلاعات منتشره شیلات هرمزگان، این استان با دارا بودن 9سایت پرورش میگوی فعال و سطح زیر کشت سه هزار و 600 هکتار (امسال) و تولید سالانه بیش از 10 هزار تن رتبه اول در بین استان های تولید کننده میگوی پرورشی کشور را دارد.



خبرآنلاین