مرغداران گوشتی از بیمه طیور استقبال نمی‌کنند

  • 1396/09/25
  • 498 بازدید

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گفت: افزایش نرخ تعرفه بیمه، امری موثر در عدم استقبال مرغداران گوشتی از بیمه طیور به شمار می رود.

حبیب اسدالله نژاد نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفتگو ، با انتقاد از افزایش شدید نرخ تعرفه بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: اعمال برخی تغییرات در شرایط و تعرفه بیمه طیور و تبدیل آن به دو بخش حذف کانون و بیمه تکمیلی، افزایش شدید نرخ تعرفه ها از سوی بیمه محصولات کشاورزی را به همراه داشته است.

به گفته وی؛ افزایش نرخ تعرفه بیمه، امری موثر در عدم استقبال مرغداران گوشتی از بیمه طیور به شمار می رود.

اسدالله نژاد تصریح کرد: رویکرد افزایش نرخ تعرفه صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، فلسفه وجودی بیمه طیور را به سبب بهره مندی از یارانه مستقیم بخش دولتی جهت صدور بیمه نامه و پرداخت غرامت مورد سوال قرار داده است، به طوریکه اکثر واحدهای مرغداری از بیمۀ جوجه‌ های خود خودداری می‌کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به شرایط فصلی در صورت ورود بیماری های ویروسی و میکروبی به سبب عدم تمایل مرغداران نسبت به بیمه جوجه های خود، جبران خسارت غیر ممکن خواهد بود که درنهایت این امر تعطیلی تعداد قابل توجهی از مرغداری های فعال را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به گذشت بیش از سه ماه از شروع کار سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور جهت مدیریت تولید مرغ بیان کرد: ابهامات فراوان در روند اجرایی طرح و بی اعتمادی تولید کنندگان نسبت به طرح های ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی موجب شد که کمتر از 25 درصد واحدها از این طرح استقبال کنند.

اسدالله نژاد ادامه داد: بازخورد اولیه طرح درباره فاصله جوجه ریزی و تشویقات و تنبیهات در نظر گرفته شده را بیانگر غیر فنی بودن تصمیمات شورای سیاستگذاری این طرح دانست.

به گفته وی؛ اگر طرح مدیریت صنعت طیور همانند سایر طرح های ساماندهی مرغ، تولید مرغ سایز، یکپارچه سازی صنعت به درستی انجام نشود، در نتیجه ناکارآمدی و زیان مرغداران را به همراه خواهد داشت.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در خاتمه با انتقاد شدید از عدم ورود بخش های نظارتی در افزایش شدید قیمت نهاده ها گفت: با توجه به ثبات قیمت جهانی نهاده ها ،افزایش 20 درصدی نرخ نهاده ها در بازار داخل غیرمنطقی است و از آنجا که این امر بر قیمت تمام شده مرغ تاثیر مستقیمی دارد، از مسوولان انتظار می رود که با وجود تخصیص ارز مبادله ای به واردات نهاده ها با سودجویان برخورد کنند.



خبرگزاری ایلنا