چابهار و کنارک در صید ماهی و میگو در غرب اقیانوس هند اول شدند

  • 1396/09/29
  • 1128 بازدید

براساس اعلام کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (iotc)، صیادان چابهار و کنارک رتبه اول صید ماهی ومیگو در غرب اقیانوس هند را دارند که با این ظرفیت توانسته اند در اقتصاد دریا محور ایران نقش مهمی ایفا کنند.

کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند مستقر در کشور سیشل همه ساله آمار صید ماهی در آب های فرا ساحل اقیانوس هند را بررسی و اعلام می کند.

بر این اساس چابهار و کنارک از بین ۳۲ کشور ساحلی اقیانوس هند رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم صید در کل اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد.

جمهوری سیشل کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند و پایتخت آن ویکتوریا است.

سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری خاور خاک اصلی قاره آفریقا واقع شده‌اند.
این جزایر در شمال خاوری ماداگاسکار قرار گرفته‌اند.

شهرستان های چابهار و کنارک با اتصال به آب های اقیانوسی از ظرفیت های بالایی از نظر ذخیره گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند بطوری که صیادان بیش از 80 نوع ماهی را در آب های دریای مکران صید می کند.

11 بندر و تخلیه گاه صید نقش بسیاری مهمی در پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری آبزیان و مایحتاج ملوانان و صیادان دارند.

اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان با بهره برداری از سردخانه 2 هزار تنی چابهار، سردخانه 2 هزار تنی کنـارک و سردخانه 2 هزار تنی زاهدان در سال 1360 تاسیس شده است و نقش مهمی در توسعه این منطقه داشته است.

آب های ساحلی سیستان وبلوچستان ظرفیت بالایی برای صید و صیادی هستند و علاوه بر هزار و 400 قایق موجود بیش از چهار هزار قایق صیادی سالها در انتظار صدور مجوز هستند.

لایروبی نکردن بنادر صیادی بریس، هفت تیر و تیس در شهرستان چابهار سبب شده تا حدود 6 هزار صیاد با مشکلات جدی رو به رو باشند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: در محدوده شهرستانهای چابهار و کنارک حدود 25 هزار صیاد فصلی و دائمی با 2 هزار و 330 فروند شناور صیادی(930 فروند لنج و هزار و 400 قایق) سالانه بیش از 250 هزار تن آبزیان (ماهی ومیگو) صید می کنند.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: 34 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.
وی ادامه داد: سواحل مکران با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد به نوعی بهشت آبزی پروری است.

وی تصریح کرد: صیادان چابهار وکنارک هم اینک 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را به خود اختصاص داده اند و از نظر آمار رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را در اختیار دارند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک تأمین کننده بیش از 70 درصد تون ماهیان کشور هستند.

میرمرادزهی ادامه داد: این منطقه به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتاً شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی ، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

وی گفت: وجود 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.

سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.



خبرگزاری تابناک