معاون سازمان توسعه تجارت: جوایز صادراتی حذف می شود

  • 1390/07/30
  • 1756 بازدید

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران با بیان اینکه صادرات کشور سال به سال در حال افزایش است ،

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد ، رضا توفیقی بعد از ظهر دیروز در حاشیه نشست نخستین میز ترکمنستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعمال جوایز صادراتی در سال های گذشته به خاطر افزایش رغبت در صادرکنندگان بوده و اکنون نیاز به مشوق های صادراتی احساس نمی شود.
وی افزود: توسعه صادرات کشور استارت خورده و باید این گونه یارانه ها که در دوره های قبل برای ایجاد انگیزه به صادرکنندگان ارائه می شد ، حذف شود.
توفیقی تصریح کرد: باید خود بازرگانان و صادرکنندگان در این حوزه فعالیت داشته و برای خارج شدن کشور از صادرات نفتی تلاش کنند.
وی در عین حال از احتمال ارائه اعتباری برای تشویق صادرکنندگان استان ها خبر داد.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران با بیان اینکه امسال با تلاش فعالان صادرات حجم صادرات غیرنفتی از 20 میلیارد دلار فراتر رفته است ، اظهار امیدواری کرد تا با ادامه این روند برنامه صادرات 45 میلیارد دلاری کالا محقق شود.
وی همچنین میزان واردات کشور طی نیمه نخست امسال را 5/29 میلیارد ریال عنوان کرد.

* صادرکنندگان اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهند

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران در ادامه با بیان اینکه تجار و صادرکنندگان با قوانین بین المللی آشنا نیستند ، بر افزایش سطح اطلاعات فعالان این بخش به ویژه در حوزه حقوقی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: مرکز آموزش بازرگانی به موضوعات حقوقی و همچنین قراردادها پرداخته تا صادرکنندگان با مشکلات مواجه نشوند.
توفیقی ارائه این آموزش ها را در روان سازی و تسهیل در کارهای تجار با اهمیت عنوان کرد و گفت: این دوره ها باید در طول سال تداوم داشته باشد.
وی همچنین ایجاد و توسعه برند کالاها را در معرفی و صادرات با اهمیت خواند و یادآور شد: واحدهای تولیدی و صنعتی با تولید کیفیت مرغوب و همچنین تنوع محصولات در این زمینه مسئولیت دارند.
نخستین نشست میز ترکمنستان در خراسان شمالی با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت و همچنین نمایندگان اتاق بازرگانی سه استان در بجنورد برگزار شد.

* تامین 30 درصد ارز وارداتی از درآمد نفت

توفیقی همچنین بعد از ظهر دیروز در نخستین نشست میز ترکمنستان اظهار داشت: اکنون 70 درصد از ارز مورد نیاز برای واردات از محل صادرات غیر نفتی تأمین می شود که پیام آن این است که وابستگی ایران به صادرات نفتی تا میزان 30 درصد کاهش یافته که این دستاورد و توفیق چشمگیری بوده و از افتخارات دولت نهم و دهم به شمار می رود.
وی مجموع صادرات غیر نفتی کشور در نیمه نخست امسال را 20 میلیارد و 481 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: دست یابی به این میزان صادرات غیر نفتی در 6 سال قبل شاید یک آرزوی بلند مدت بود که حتی تصور نمی شد ، که ما تا 50 سال آینده هم به این هدف برسیم.
توفیقی تصریح کرد: در سال 83 مجموع صادرات در طول یک سال صرفاً حدود 5 میلیارد دلار بوده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صادرات کشور به کشورهای آسیایی انجام می شود ، گفت: کشورهای چین ، هند ، افغانستان ، عراق ، اندونزی از شرکای عمده صادراتی جمهوری اسلامی هستند.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران توضیح داد: بر اساس آمار صادرات کشور به عراق از 5/4 میلیارد دلار تا پایان سال جاری تجاوز خواهد کرد در افغانستان به حدود 2 میلیارد دلار خواهیم رسید.
وی اضافه کرد: در صادرات به اندونزی نیز از یک میلیارد دلار و در هند نیز از یک میلیارد دلار خواهیم گذشت که این به معنی آن است که تحریم های اتحادیه اروپایی و غربی تأثیری در روند صادرات نداشته است.
توفیقی با تاکید بر اینکه 20 میلیارد دلار ارز طی 6 ماه نخست به اقتصاد کشور برگشته است ، گفت: زمانی که رئیس جمهور عدد صادرات 45 میلیون دلاری را برای امسال مطرح کردند ، که عدد بزرگی بوده و در ابتدای کار تصور می شد که کار مشکلی است.
وی تصریح کرد: با این وجود در نیمه نخست امسال با تحقق افزایش صادرات مشخص شد که این عدد تا پایان امسال با تلاش هر چه بیشتر قابل تحقق است.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران با تاکید بر اینکه مشکلات موردی به طور دائم در وزارت امور خارجه در ستاد تدابیر ویژه کشور رصد شده و مشکلات برطرف می شود ، گفت: رفع مشکلات صادر کنندگان از دغدغه های این سازمان است.
وی نقش کمیته پایش تجارت خارجی را برشمرد و گفت: در این کمیته به گونه ای برنامه ریزی شده تا تولیدکنندگان به کیفیت محصولات صادراتی توجه ویژه ای داشته باشند.
توفیقی اظهار داشت: باید تولیدات به گونه ای صورت بگیرد که صرفاً متناسب با نیازهای داخلی نبوده و بازارهای هدف را نیز مدنظر قرار دهد و تا زمانی که این موضوع در تولیدات توجه نشود ، موفق نخواهیم شد.
وی ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن را در راستای تحقق این برنامه بسیار اقدام خوب و مبارکی خواند و گفت: تولید کنندگان ما متناسب با بازارهای صادراتی باید تولید داشته باشند که این موضوع در وزارت صنایع و معادن مورد توجه قرار گرفته است.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران با اشاره به مشکل انتقال ارز و حواله جات بازرگانان و صادر کنندگان به سبب برخی از محدودیت ها علیه جمهوری اسلامی گفت: دستگاه متولی برای روان سازی و رفع این مشکل تلاش می کند.
وی محدودیت پذیرش کامیون ها از سوی ترکمنستان را نیز برشمرد و افزود: اکنون روزانه 500 کامیون ترانزیت کالا به این کشور انجام می شود که با رایزنی ها پیگیر افزایش تعداد پذیرش کامیون ها در این کشور هستیم.
توفیقی همچنین با بیان اینکه سهم استان ها از صادرات غیر نفتی استان به استان مشخص شده است ، گفت: بر اساس برنامه هدف صادرات در خراسان شمالی امسال 96 میلیون دلار پیش بینی شده که این برنامه با مشارکت فعالان حوزه صادرات غیر نفتی در استان قابل تحقق است.
وی همچنین بر تسریع در راه اندازی آزمایشگاه استاندارد و تحقیقات صنعتی در خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: استان در این زمینه پیگیری های لازم را انجام تا یکی از زیرساخت های توسعه صادرات در استان محقق شود.
معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت خارجی ایران کار رسیدگی به اختلافات تجاری تجار را مربوط به اتاق های بازرگانی استان ها عنوان کرد و گفت: این مطالبات با پیگیری های اتاق بازرگانی استان ها قابل وصول خواهد بود.
نخستین میز مشترک ترکمنستان با هدف بررسی مسائل و مشکلات و موانع و همچنین افزایش سطح ارتباطات با این کشور در استانداری خراسان شمالی برگزار شد.



ایران فود نیوز