نشانگرهای رنگی تغذیه ای در خدمت پیشگیری از بیماری فشار خون بالا

  • 1396/11/05
  • 551 بازدید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، نشانگرهای رنگی تغذیه ای را راهنمای ساده، در دسترس و موثر در پیشگیری ازبیماری های غیر واگیر بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمد کاظم زاده پر فشاری خون را یکی از مهم‌ ترین فاکتور‌های خطر بیماری قلبی دانست و افزود: چاقی و اضافه وزن با فشارخون بالا ارتباط قوی دارد. اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا ، توجه جدی به مواد غذایی تولیدی توسط شرکت ها و صنایع غذایی کشور از مهمترین مسایل و اولویت های سازمان غذا و دارو بوده و در راستای آن ، کنترل میزان قند – چربی و نمک محصولات در کمیته های فنی بررسی می شود.

کاظم زاده افزود: در کنار این پیگیری، نشانگر رنگی تغذیه ای به عنوان یک راهنمای ساده، در دسترس و موثر می تواند مورد توجه قرار گرفته و در جهت سلامت جامعه نقشی جدی را ایفا کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: رعایت موارد ذیل در جهت آگاهی بخشی و فرهنگ سازی تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است :

مصرف اولویت دار میوه‌ها و سبزیجات ، غلات کامل و سبوسدار ، محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب (به میزان ۳-۲ واحد در روز)، لوبیا و سایر حبوبات، مصرف گوشت کم چرب به ویژه مصرف ماهی‌‌ های چرب حداقل ۲ بار در هفته که از منابع خوب امگا- ۳ هستند، از عمده مطالب مورد اهمیت در تغذیه برای کنترل و پیشگیری از این بیماری هاست .

مصرف شکر و به طور کلی شیرینی‌ ها، کیک‌ ها، نوشیدنی‌ های شیرین و… محدود شود.

در عین حال تا حد امکان مصرف اسید‌ های چرب اشباع و ترانس و دریافت سدیم به حداقل برسد .

پیروی از مطالب فوق در مقابل رژیمی با مصرف بالای گوشت قرمز، نمک و نوشیدنی‌ های شیرین، باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

درمان غیردارویی فشار خون بالا شامل: ‌کاهش ۱۵-۱۰ درصد از وزن، کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار و انجام ورزش منظم است.

افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند. یعنی کاهش مصرف نمک طعام، ترشی ها و شوریجات .

موز، زردآلو، انجیر، گریپ‌ فروت، هلو، انگور و آلو سرشار از پتاسیم هستند و حبوبات ، سیب‌ زمینی، سیر، بروکلی، کدوی سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند.

مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع خوب ویتامین C هستند .

گوشت و مرغ مصرفی، بدون نمک برای افراد دچار پرفشاری خون توصیه می‌شود.

مصرف ماهی تازه، ‌منجمد یا کنسروشده بدون آب نمک خوب است. بهتر است چندین بار در هفته ماهی‌ های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل ماهی حلوا، سالمون و قباد مصرف شود .

مواد غذایی از قبیل سیب‌ زمینی، برنج، ماکارونی و رشته‌ ها و مواد نشاسته‌ای دارای سدیم کمتری هستند .

دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابعی با سدیم کم ولی تامین کننده کلسیم هستند.

سیر نیز به عنوان ماده غذایی موثر در کاهش فشار خون ، در وعده های غذایی مصرف شود .

توصیه جدی دکتر کاظم زاده در پایان این مطالب، اینکه در زمان خرید، حتما به نشانگر رنگی تغذیه ای توجه کنید .



ایفدانا (پایگاه خبری سازمان غذا ودارو)