استان قم رکورددار شیوع آنفلوانزای پرندگان/۲۱ میلیون قطعه مرغ معدوم شدند

  • 1396/11/11
  • 549 بازدید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که استان قم رکورد دار شیوع آنفلوانزای پرندگان است، گفت: به خاطر این بیماری در کل کشور ۲۱ میلیون قطعه مرغ معدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا رفیعی در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت آنفلوانزای پرندگان گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز اکنون با این بیماری درگیرند و در کشور ما هم در 16 استان کشور گزارش بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان را داشته‌ایم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که استان قم دارای بیشترین بار این نوع بیماری است، ولی در برخی استانها مانند لرستان و سمنان تنها یک کانون گزارش شده است.

بنا بر اعلام رئیس سازمان دامپزشکی کشور تا کنون 421 مورد کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان h5n8 شناسایی شده و بیش از 21 میلیون قطعه مرغ معدوم شده است.

رفیعی تصریح کرد: با آنکه مرغ گوشتی، تخم گذار، شترمرغ،اردک و بلدرچین درگیر بیما ی آنفلوانزای پرندگان شده‌اند، اما 73 درصد خسارت در صنعت مرغ تخم گذار بوده است و بیش از 8 درصد پولت ها را هم درگیر کرده است.

وی افزود: در حال حاضر استانهای قم اصفهان و یزد بیشترین میزان گزارش کانون‌های بیماری را دارند.

* وجود ۳۴۰ آبگیر در کشور برای تجمع پرندگان مهاجر

رفیعی در پاسخ به اینکه چرا سازمان دامپزشکی نتوانسته است، از سال گذشته کانون بیماری‌های آنفلوآنزای پرندگان را به خوبی مهار کند، گفت: کشور ما 340 آبگیر، سد و تالاب دارد که سال‌ها پرندگان خارجی در آن نشست و برخاست داشته و ویروس را به کشور منتقل کرده‌اند و ویروس به گونه‌ای از حیات وحش به پرندگان بومی رسیده است.

وی اضافه کرد: این ویروس چرخه حیات را طی کرده و از سال 95 از مرغ روستایی به صنعت مرغ ما به ویژه مرغ تخم‌گذار انتقال داده شده است، چرا که بیشترین ترددها از جمله حمل و نقل، انتقال سوخت،‌ انتقال تخم‌مرغ به صورت روزانه در این صنعت بیشتر از سازمان‌های دیگر است.

رئیس سازمان دامپزشکی این را هم گفت: 24 هزار واحد مرغداری فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد 420 کانون بیماری گزارش شده است. مضاف بر آنکه ما بیش از 2 میلیون تن تولید کود مرغی داریم که اگر به هر دلیل خارج از شبکه دامپزشکی تولید شود، بیماری را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر انتقال می‌دهد. مضاف بر آنکه کارگران موقت زیاد داریم که امروز در یک نقطه و فردا در جای دیگری فعالیت می‌کنند که خود امر کنترل و پیش‌ گیری را برای ما سخت کرده و به توسعه بیماری کمک می‌کند.

وی فعالیت بازار روزها و بازارهای محلی در نقاط مختلف کشور را که محل حمل و رفت و آمد مردم است را یکی دیگر از مکان‌های انتقال بیماری به ویژه برای نگهداری طیور بومی دانست و افزود: اگر بخواهیم به یکباره در یک روز با اتمام این‌‌ها برخورد کنیم، نیاز به 10 هزار حکم قضایی داریم که امکان این‌ ها فراهم نیست مضاف بر آنکه در همه جای دنیا پرندگان بومی را در قفس نگهداری می‌کنند که در کشور ما این نکته رعایت نمی‌شود و خود اشاعه بیماری است.

رئیس سازمان دامپزشکی یکی دیگر از عوامل شیوع آنفلوآنزا پرندگان به این شدت را تمرکز بیش از 85 درصد صنعت طیور در نقاط خاص کشور دانست و افزود: اما اخیرا دستور داده‌اند که تراکم را کم کرده و تراکنش مرغداری‌های در استان‌های مختلف انجام شود.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران که چرا سازمان دامپزشکی در اطلاع‌ رسانی به موقع در مورد شیوع آنفلوآنزا اقدام نکرد، تا حدی که رئیس‌ جمهور همه به این سازمان تذکر داد، گفت:‌ ما طی 4 ماه گذشته به هر استانی که سفر کردیم، با خبرنگاران هر استان نشست خبری داشتیم و در 19 استان مصاحبه کرده‌ام، مضاف بر آنکه اطلاع‌رسانی ما به ذینفعان همواره برقرار بوده است.

* ۲۰۰ میلیارد تومان برای تاسیس درمانگاه

رفیعی همچنین به فعالیت‌ های این سازمان و بهره‌ برداری از پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر در این سازمان آماده شده است، گفت:‌ بیش از 46 پروژه دامپزشکی با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان برای تأسیس درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها،‌کشتارگاه‌ها،‌ مراکز مایه‌کوبی و تولیدات مواد آلی در 18 استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد. مضاف بر آنکه با اجرای این پروژه‌ها برای 817 نفر اشتغال مستقیم و برای 1583 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

* واکسن ۲ میلیون راس گاو علیه تب مالت

رئیس سازمان دامپزشکی با ارائه آماری از عملکرد سازمانش در 9 ماهه سال جاری در حوزه برخورد با بیماری‌های دام و طیور خاطر نشان کرد: با همکاری بخش خصوصی بیش از 29 میلیون رأس دام سبک و 7 میلیون رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی به طور رایگان واکسینه شده‌اند، مضاف بر آنکه در این مدت 53 میلیون رأس دام سبک علیه بیماری آبله و بیش از یک میلیون رأس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین و حدود 2 میلیون رأس گاو علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون رایگان گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این نشست رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: در حال حاضر 36 هزار و 634 نفر در این سازمان عضو هستند که دفاع از حقوق صنفی آنها از رسالت‌ های این سازمان است.

وی یکی از ضرورت‌های کار را سرعت بخشیدن به صدور پروانه عنوان کرد و گفت: از اواخر سال گذشته روند کار را به طور پیش برده‌ایم، تا تمام صدور پروانه‌های بهداشتی در قالب پنجره واحد الکترونیک صورت گیرد و فرآیند این کار از سال 93 آغاز شده بود، تا تمام کارها به صورت الکترونیک انجام شود.

وی همچنین با اعلام آماری از پروانه‌ های صادره در این سازمان گفت: از سال 91 تا پایان دی ماه امسال 61 هزار و 226 فقره پروانه در زمینه‌های بهداشتی تأسیس و بهره‌برداری، تمدید و بهسازی توسط سازمان نظام دامپزشکی صادر شده است.



خبرگزاری فارس