انعقاد قرارداد فیلیپین و چین، موز را گران کرد

  • 1396/11/15
  • 420 بازدید

یک مقام مسئول گفت: انعقاد قرارداد فیلپین و چین و کاهش سهمیه ایران در کنار برخی عوامل نظیر نوسان نرخ ارز، موز را گران کرد.

حسن صابری رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفتگو، با اشاره به دلایل اصلی نوسان قیمت موز در بازار اظهار کرد: کاهش عرضه محصول ناشی از سرمازدگی و از بین رفتن موزهای فیلیپین، دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت موز ارتباطی به بازار شب عید ندارد، افزود: انعقاد قرارداد فیلیپین و چین و کاهش سهمیه ایران، نوسانات نرخ ارز و افزایش 3 تا 4 دلاری نرخ موز در بازارهای جهانی از دیگر عوامل اصلی افزایش قیمت است.

صابری نرخ هر کیلو موز در میدان میوه و تره بار 6 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ کنونی، تقاضا به شدت کاهش یافته است، به طوریکه بازار کشش افزایش مجدد آن را ندارد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان در پاسخ به این سوال که نوسان قیمت موز تاثیری در افزایش سایر اقلام در بازار شب عید دارد یا خیر، تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید و ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال شب عید از سوی سازمان تعاون روستایی، نوسان قیمت موز هیچ گونه تاثیری در بازار محصولات داخلی ندارد.

وی قیمت موز در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه موز مشتریان خاص خود را دارد، بعید است که نرخ آن از 7 تا 8 هزار تومان در خرده فروشی ها فراتر رود.

حال سوالاتی در اذهان عمومی ایجاد شده که آیا این گرانی، می‌تواند در افزایش سایر میوه ها تاثیرگذار باشد یا خیر، اگرچه با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، نرخ موز در چند روز اخیر روند افزایشی به خود گرفته است.



دنیای اقتصاد