کاهش تعرفه واردات چای به نفع تولید داخل نیست / صادرات ۳ هزار تن چای‌ سنواتی به خارج از کشور

  • 1396/11/18
  • 643 بازدید

رئیس سازمان چای کشور گفت: ۳ هزار تن از ۳۰ هزار تن چای‌ سنواتی باقیمانده در انبارهای دولت برای مصارف غیرانسانی و صنعتی طی یک مزایده فروخته و صادر شده است و دولت اجازه ورود این چای‌ها را به بازار داخلی برای مصرف نمی‌دهد.

محمدولی روزبهان در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه اخیراً وزارت صنعت مصوبه‌ای را اعلام کرده که تعرفه واردات چای خارجی به‌ شدت کاهش یافته است و این موضوع در تضاد با اقتصاد مقاومتی و تولید داخل است که وی گفت: این مصوبه گمرک بر مبنای برنامه ششم توسعه است، اما هر اقدامی که منجر به کاهش قدرت رقابت تولید داخلی در برابر واردات شود، به نفع ما نخواهد بود.

وی افزود: مضاف بر آنکه دولت برای حمایت از تولید چای داخلی در سال 96 مالیات بر ارزش افزوده را از کارخانجات چای نگرفت و این موضوع را حذف کرد و در کنار آن 128 میلیارد تومان برای چای داخلی یارانه تعیین کرده است.

رئیس سازمان چای همچنین به آمار مصرف و تولید در داخل اشاره کرد و گفت: سالانه رقمی بین 105 تا 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که امسال توانستیم 24 هزار تن چای تولید کنیم که مابقی آن باید از طریق واردات تأمین شود.

روزبهان بزرگ‌ترین تولید کننده چای در دنیا را کشور چین عنوان کرد و افزود: در سال 2016،‌ مقدار 6 میلیون تن چای در جهان تولید شد که 2 میلیون تن آن توسط کشور چین بوده است که مقام اول را در این زمینه دارد.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت چای‌ باقیمانده در انبار با عنوان چای سنواتی و تعیین تکلیف آن گفت: این چای‌ها بخشی مربوط به سال‌های 79 تا 82 است که کارخانه‌ های چای وام‌ گرفته و بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند که دولت مصوبه‌ای داشت که این چای‌های باقیمانده در انبار تحت کلید بانک‌ ها قرار بگیرد و به هیچ‌ وجه حق ورود به بازار داده نشود که میزان این چای‌ها 30 هزار تن بوده که از سال 94 تعیین تکلیف شد که فقط برای مصارف صنعتی به خارج از کشور صادر شود که مشتقاتی همچون رنگ و کافئین از آن استحصال شود.

رئیس سازمان چای ادامه داد: طبق مزایده‌ای که برگزار شد 3 هزار تن از این چای‌ها با نظارت سخت گیرانه سازمان ملی استاندارد، نماینده سازمان چای،‌ سازمان غذا و دارو و سازمان‌های نظارتی دیگر پلمپ‌ شده به خارج از کشور ارسال شد و سیستم قیمت‌ گذاری آن به گونه‌ای بود که به داخل کشور ارزش بازگشت نداشته باشد.

وی قیمت هر کیلوگرم چای فروخته شده از طریق مزایده را 2790 تومان اعلام کرد و افزود: یک بخش دیگری از چای‌ها هم مربوط به اختلاف بین یک خریدار خصوصی با کارخانجات چای بوده است که از سال 86 تا 88 به اختلاف حقوقی برخورد کرده و رأی نهایی صادر شده است که چای به سازمان تعاون روستایی برگشته و میزان آن حدود 20 هزار تن است.

روزبهان تأکید کرد: دولت اجازه ورود این‌گونه چای‌ها را به هیچ عنوان به داخل بازار نمی‌دهد.

*کشت چای در ۳۰ کشور دنیا

روزبهان به این نکته هم اشاره کرد که چای در 30 کشور جهان کشت می‌شود و کشورهایی همچون انگلیس، روسیه و ترکیه پرمصرف‌ترین کشورهای چای در دنیا هستند که البته باید به این‌ ها عراق و پاکستان را هم اضافه کنیم که مصرف سرانه آنها بیش از 2 کیلوگرم است.

رئیس سازمان چای کشور بابیان اینکه زمانی در دهه 70، 300 هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید می‌شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه با یک تصمیم کارشناسی‌ نشده و اشتباه در سال 83 به کشاورزان یارانه دادند، تا کشت نکنند و این موضوع سبب شد که به یک‌مرتبه میزان تولید به یک‌سوم کاهش یابد.

* از ۲۸ هزار هکتار باغ چای ۲۱.۵ هزار هکتار فعال است

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 28 هزار هکتار باغ چای در مازندران و گیلان داریم که 17 هزار و 500 هکتار آن در سال 92 فعال بود و با کارهای به‌زراعی و ارائه تسهیلاتی که به چای‌کاران دادیم، اکنون این رقم به 21 هزار و 500 هکتار برای بهره‌برداری رسیده است.

به گفته روزبهان از نظر تولید و سطح زیر کشت ایران رتبه پانزدهم جهان را دارد و سالانه 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه باغات چای غیرقابل جایگزینی هستند تصریح کرد: 80 تا 85 درصد از چای کشت شده در کشور ما در ارتفاعاتی قرار دارند که آب ندارند و دیم هستند و حتی اگر در فصل سرما دچار یخ‌ زدگی شده و یا در تابستان بسوزند، باز در دو ماه بعد خود را بازسازی کرده و دارای برگ می‌شوند، درصورتی‌ که اگر بوته‌ های چای از بین برود با جنگل مخروبه‌ای مواجه می‌شویم.

وی چای را یک کالای استراتژیک دانست که روی آن سرمایه‌ گذاری زیادی انجام شده است و افزود: برای به‌عمل آوری یک بوته چای 5 تا 7 سال زمان لازم است تا باغات چای به ثمر بنشیند، مضاف بر آنکه چای ایرانی جزو معدود چای‌های تولید شده در دنیاست که بدون استفاده از سم به بار می‌نشیند.

روزبهان در مورد میزان تولید کشور هم گفت: سال گذشته 31 هزار و 500 تن چای خشک تولید کردیم، ولی امسال با کاهش بارندگی‌ها این رقم به 24 هزار تن رسید. مهم‌ تر از آن این‌که به دلیل فرهنگ‌ سازی‌های انجام‌ شده طی 3 سال اخیر و بهبود کیفیت، ‌هیچ چای تولید شده‌ای در انبارها باقی نمی‌ماند و همه به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان چای کشور خطاب به برخی دولتمردان و سازمان‌های دولتی که همچنان از چای داخلی برای مصارف مجموعه خود استفاده می‌کنند گفت: برخی اوقات مردم از مسئولان جلوتر حرکت می‌کنند و این موضوع را درک کرده‌اند که چای ایرانی سالم‌ تر است و باید از تولید داخل حمایت کرد نه آنکه چای خارجی را مصرف کنیم که کیفیت آن هم چندان مشخص نیست.

* پرداخت ۳۱۵ میلیارد ریال تسهیلات به کارخانه‌ های چای و کشاورزان

وی از ارائه 315 میلیارد ریال تسهیلات به کارخانجات چای و چای‌کاران در سال 96 خبر داد و گفت: ‌این تسهیلات در سال 93 نیز کار ارائه تسهیلات برای به‌زراعی باغات چای آغاز شد ک وام بدون بهره با بازپرداخت 5 ساله و 2 سال تنفس در نظر گرفته شد.

روزبهان در مورد پرداخت مطالبات چای‌کاران از محل خرید تضمینی برگ سبز چای هم گفت: امسال 203 میلیارد تومان برگ سبز چای خریداری شده که تاکنون 178 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور با تقدیر از عملکرد برخی سازمان‌ها نسبت به خرید چای ایرانی گفت: سازمان برنامه و بودجه، ارتش، سپاه و وزارت جهاد کشاورزی اقدام خوبی در خرید چای ایرانی برای مصرف زیرمجموعه خود انجام داده‌اند که خود جای تقدیر دارد.



خبرگزاری صدا وسیما