757 هزار تن لبنیات در 9 ماه امسال صادر شد

  • 1396/11/18
  • 577 بازدید

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاوزری گفت: در 9 ماه امسال 757 هزار تن انواع فراورده های لبنی به خارج از کشور صادر شد و پیش بینی می شود این میزان تا پایان امسال به یک میلیون تن برسد.

حسن رکنی در گفت وگو با ایرنا افزود: در صورت تحقق این رقم 10 درصد از سرجمع تولید در حوزه لبنیات در سبد صادرات قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: میزان تولید شیر در سال جاری 10 میلیون و 200 هزار تن است که با توجه به سرانه تولید 110 کیلوگرم شرایط خوبی برای سبد غذایی مردم در این بخش فراهم شده است.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاوزری اضافه کرد: همچنین امسال 2 میلیون و 250 هزار تن گوشت مرغ تولید شد که با توجه به سرانه مصرف 28 کیلو گرم گوشت مرغ در کشور نسبت به میانگین 14 تا 15 کیلوگرمی در دنیا 2 برابر میانگین جهانی است.

رکنی ادامه داد: با توجه به اینکه 10 درصد از نیاز کشور دربخش گوشت قرمز خارج از کشور تامین می شود برای رسیدن به خودکفایی کامل باید گام هایی دراین بخش برداشته شود.

وی بیان کرد: درزمان حاضرمیزان تولید گوشت قرمز در کشور830 تا 840 هزار تن و میزان مصرف 930 تا 940 هزار تن است.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت کشور در بخش تولید عسل نیز گفت: ایران در بخش تولید عسل از نظر تنوع تولید و کمیت شرایط خوبی دارد.

رکنی اضافه کرد: در زمان حاضر سرانه تولید عسل در دنیا 250 گرم و در کشور ایران با سه برابر بیشتر یک کیلوگرم است.

وی یادآورشد: عسل تولیدی در کشور به لحاظ تنوع گیاهان مرتعی و جمع آوری شهدهای گوناگون نه تنها از نظر غذایی بلکه از نظر دارویی نسبت به دیگر مناطق دنیا از کیفیت بالاتری برخوردار است.

معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاوزری یادآور شد: ایران با توجه به شرایطی که دارد بزودی جزء یکی از کشورهای مهم صادر کننده در محصولات پروتئینی قلمداد می شود.

رکنی، در باره وضعیت کنونی قیمت تخم مرغ در کشور گفت: وضعیت کنونی تخم مرغ هیچ ربطی به توانایی تولید در کشور ندارد و توانایی تولید دراین بخش به نحوی است که چهار سال گذشته نزدیک به 90 هزار تن صادرات تخم مرغ از کشور انجام شده است.
وی یادآور شد: امسال با توجه به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی تعداد زیادی از طیور را معدوم کرد.

رکنی گفت: جایگزینی طیور معدوم شده و تولید مجدد زمان براست که برای جبران مشکل کمبود تخم مرغ نسبت به واردات آن اقدام شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن عید نوروز افزود: در بخش پروتئین پیش بینی های لازم صورت گرفته و به اندازه کافی تولید در بخش گوشت مرغ و گوشت قرمز انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین درهر جایی که لازم باشد ازمحل ذخایری که از تولیدات داخلی تامین شده است استفاده می شود.

وی یادآو رشد: شبکه مویرگی برای عرضه تولیدات گوشت مرغ و قرمز درکشور وجود دارد و با توجه به فعالیت ستاد تنظیم بازار هر جا تنش قیمتی وجود داشته باشد از محل ذخایر موجود استفاده می شود.

رکنی در مورد طرح های کشاورزی افتتاحی در دهه فجر امسال در کشور گفت: در دهه فجر امسال سه هزار و 500 طرح کشاورزی با 54 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار افتتاح می شود که 10 درصد این طرح ها مربوط به بخش دام و طیور است.

وی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی را بهبود شرایط غذایی مردم، استفاده از کشت های متراکم، استفاده از مزیت های باغبانی، تقویت بخش دام و طیور و فعال کردن صادرات عنوان کرد.

وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس گفت: براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید ماهی در قفس امسال 20 هزار تن و سال آینده 30هزار و باید تا پایان برنامه ششم توسعه به 200 هزار تن برسد.

رکنی اضافه کرد: همچنین امسال هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به طرح های دام و طیور اختصاص می یابد.

وی تقویت زنجیره تولید گوشت مرغ و ایجاد زنجیره تولید تخم مرغ در استان بوشهر را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد.



خبرگزاری ایرنا