سه چهارم چای مصرفی کشور وارداتی است

  • 1396/11/19
  • 564 بازدید

رئیس سازمان چای گفت: سالانه حدود 110 هزار تن چای درکشور مصرف می شود که امسال توانستیم 24 هزار تن آن را در کشور تولید کنیم.

محمد ولی روزبهان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته روند تولید چای در کشور سیر نزولی داشته اما از سال 1393 اقداماتی جدی برای حمایت از این صنعت در دستور کار دولت قرار گرفته است.

روزبهان گفت: دولت در طی سه سال گذشته با بسته های حمایتی مثل افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت وام های بدون بهره و تشکیل صندوق حمایت از صنت چای توانسته روند نزولی تولید چای در کشور را معکوس کرده و در سال 96 نسبت به سال 93 حدود 10 هزار تن افزایش تولید در این صنعت داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر 600 میلیون دلار ارزش چای مصرفی در داخل کشور است که با واردات بدون کنترل چای در سال های گذشته، تولید داخل این محصول به شدت کاهش پیدا کرده و این باعث شده بود این صنعت از آمارهای تولید خود در دهه 70 که سالهای درخشان تولید در چای بود فاصله بسیاری بگیرد.

رئیس سازمان چای گفت: در دهه 70 حدود 34 هزار هکتار باغ چای زیر کشت بود که به دلیل اجرای سیاست های غلط این عدد به حدود 17 هزار هکتار در سال 92 رسید اما با حمایت های دولت در این سه سال امروز توانستیم به 21 هزار هکتار باغ در حال کشت چای دست پیدا کنیم.

وی افزود: امسال در مقایسه با سال 92 حدود 50 درصد افزایش تولید داشتیم و به پشتوانه برنامه های حمایتی که دولت برای افزایش بهره وری باغات چای در نظر دارد پیش بینی می شود با این روند در دو برنامه پنج ساله، ضریب 22 درصدی خودکفایی را به 50 درصد برسانیم.



خبرگزاری صدا وسیما