اختصاص 50 میلیارد تومان تشویقی برای صادرات مرکبات/ خرید 60 هزار تن میوه برای شب عید

  • 1396/11/19
  • 743 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره نگرانی کشاورزانی که پرتقال‌های‌شان را انبار کردن تا به قیمت مناسب بفروشند و ضرر نکند، گفت: دولت 50 میلیارد تومان برای نظام تشویقی برای صادرات مرکبات در نظر گرفته است.

علی اوسط‌ هاشمی در بازدید از پروژه افتتاح سورتینگ سلیمان‌آباد با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم کشور امروز ما بحث اشتغال است، اظهار کرد: دولت به اذن رهبری و مصوبه مجلس 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی مجوز برداشت دارد همچنین به همین میزان آورده بانک‌ها است، یعنی 12 هزار میلیارد تومان برابر با یک‌سوم بودجه تملک دارایی کشور است.

وی با بیان اینکه دولت با مشارکت بانک‌ ها به موضوع اشتغال‌زایی اختصاص داده است که این یک فرصت برای کسانی که میل به کار جمعی از قبیل شرکت‌ های تعاونی و تولیدی دارند است، تصریح کرد: اینها با یک فرصت بی‌ بدیل و ارزشمندی مواجهه هستند که می‌توانند ایده‌ ها و کاستی‌ های نظام تولید خودشان را زنجیره تولید خود را بخواهند تکمیل کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما وقتی به استان‌هایی چون مازندران می‌اندیشیم که باید به عرصه صادرات گام‌هایی بردارند وقتی میلیون‌ها تن برداشت مرکبات، میوه‌ ها، سردرختی، برنج یا چای داریم، محصولاتی است که یک بخش پاسخگوی نیاز ملی و یک بخش فرصتی برای صادرات است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه ما باید در مسیر صادرات زنجیره تولیدمان را تکمیل کنیم، متذکر شد: باید به سمت فرآوری، تنوع بخشیدن به تولید، از یک محصول چندین تنوع را ارزانی دادن و از مسیر فراوری و ارزش‌افزایی به آن سودی که به ماندگاری مولد بر موضوع به تولید برسد، برسیم.

هاشمی، مدیریت اقتصادی کردن ماندگاری در روستا را راهکار پدیده آزار دهنده مهاجرت و سربار جامعه نشدن دانست و افزود: اقتصادی شدن تولید و رسیدن به یک مرحله از تمکن و رفاه‌ برای روستا تکمیل کردن همین زنجیره‌های تولید است.

وی با اشاره به اینکه نیاز بازارمان را باید بشناسیم، گفت: اتحادیه‌ ها و تعاونی‌ ها می‌توانند با بهره‌ مندی از نظرات کارشناسی سازمان تعاونی روستایی کشور به دیگر سازمان‌ها ‌و متولی در این بخش راه خودشان را تغییر دهند.

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه میزان جست‌وجوی شغل اداری هر سال نسبت به سال قبل کاسته می‌شود، خاطرنشان کرد: باید برویم به سمت فرصت‌ هایی که برای جوانان نسل امروز انگیزه‌ساز باشد، تنها راه‌حلش اقتصادی کردن تولید و جلب توجه آنهایی که در عرصه بازرگانی، تجارت صاحب سبک، نظر، تجربه و مهارت هستند تا بتوانیم جای پای پایدار و مطمئن را در بازار مصرف منطقه و جهان پایدار ایجاد کنیم.

هاشمی درباره نگرانی کشاورزانی که پرتقال‌های‌شان را انبار کردن تا به قیمت مناسب بفروشند و ضرر نکند، افزود: دولت 50 میلیارد تومان برای نظام تشویقی برای صادرات مرکبات در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه یک بخش باید نگاه‌مان را به تعاونی‌ ها و اتحادیه‌ ها بازسازی کنیم، ما نباید همه چیز را از دولت توقع داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وقتی به سمت کاهش تصدی‌گر و کاهش دامنه اختیار دولت می‌رویم و اطمینان بیشتر به بدنه فعال اجتماعی که این برای نظام اجتماعی، نظام تعاونی خودمان یک فرصت است که باید این توانای و مهارت را در تعاونی‌ ها، اتحادیه‌ ها و در شرکت‌های بازرگانی داخل ایجاد بکنیم تا از این مکانیزم‌های تشویقی که دولت پایه‌گذاری کرده تا جایی در عرصه صادرات به‌دست بیاورد به خوبی بهره‌برداری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خریداری 40 هزار تن پرتقال و 20 هزار تن سیب درختی برای ذخیره‌ سازی شب عید را گام دوم دولت برای نگرانی کشاورزان از انبارهای پر شده از مرکبات دانست و گفت: این یک گامی برای تعادل بخشی و حمایت از خود تولید کننده‌ها است.

هاشمی به کم‌ رنگی نقش دلال‌ها و ارتقای تعاونی‌ها، سوتینگ‌ ها اشاره کرد و متذکر شد: امکاناتی که دارد ایجاد می‌شود راهی است که ما از طریق بازارهای جدید و نقش‌آفرین واسطه‌ های جوشیده از متن خود کشاورزان که می‌تواند شرکت‌ های تعاونی و اتحادیه‌ ها باشد این نقش را باید فعال‌تر کنیم.

وی تصریح کرد: رویکرد من تعاونی محوری، اتحادی ‌محوری و کاهش تصدی‌گری در سازمان تعاونی روستایی و ایجاد یک فرصت نو برای نقش‌آفرین‌های مردمی است.



وزارت جهاد کشاورزی