آنفلوانزای حاد پرندگان همچنان در کشور می‌تازد/بازگشت به شرایط عادی سه سال زمان نیاز دارد

  • 1396/11/21
  • 538 بازدید

یک مقام مسئول گفت:بنابر اعلام سازمان دامپزشکی تا کنون 24 میلیون قطعه مرغ معدوم شده که به هیچ وجه نمی‌توان جلوی بیماری را گرفت.

ناصرنبی‌پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش مجدد قیمت تخم مرغ در 10 روز گذشته خبر داد و گفت: اکنون میانگین نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 600 و شانه ای 10 هزار و 500 تومان است.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در بازار، افزود: متأسفانه دولت فکر می‌کند، تمامی مسائل را به صورت دستوری می تواند حل کند؛ در حالیکه با وجود کاهش عرضه ، مرغدار نمی تواند محصول خود را با نرخ 5 هزار و 300 تومان به فروش رساند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان های اصلی تولید به شدت درگیر بیماری هستند،گفت: با توجه به روند بیماری، امکان پیش بینی قیمت محصول در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع تخم مرغ به میادین وجود ندارد، افزود: هم اکنون مرغداران براساس سهمیه ‌ی که برای آنها تعریف شده، اقدام به توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب در میادین می‌کنند.

نبی پور با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا همچنان در کشور می تازد، بیان کرد: بنابر اعلام سازمان دامپزشکی تا کنون 24 میلیون قطعه مرغ معدوم شده که به هیچ وجه نمی توان جلوی بیماری را گرفت.

وی درباه آخرین وضعیت پرداخت غرامت مرغداران خسارت دیده، گفت: از ابتدای مهر تا کنون بیش از 260 میلیارد تومان خسارت به واحد‌های مرغداری وارد شده در حالیکه بنابر اعلام مسئولان صندوق بیمه به سبب کمبود بودجه قرار است 30 درصد این وجه به مرغداران پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذاربا اشاره به اینکه واردات با دلار بالای 5 هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد که مصرف کنندگان تا حدودی باید این بیماری را تحمل کنند، چرا که از دست کسی کاری برنمی آید.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دولتمردان باید واقعیت را به مردم بازگو کنند، افزود: با توجه به آنکه اکثر کشورهای دنیا گرفتار آنفلوانزای حاد پرندگان هستند، امکان واردات وجود ندارد و تنها دولتمردان باید حقایق را برای مردم بازگو کنند، چرا که تولید روزانه تخم مرغ از 2 هزار و 600 تن به هزار و 500 تن تقلیل یافته است.

به گفته نبی‌پور با توجه به روند بیماری و کاهش تولید، بازگشت به شرایط قبل مستلزم دو تا سه سال زمان است.



باشگاه خبرنگاران جوان