فعالیت ۱۱۰ صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

  • 1396/11/21
  • 473 بازدید

یک مقام مسئول با بیان اینکه ۱۱۰ صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در کشور فعالیت می کنند، گفت: سرمایه این صندوق ها هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور داریم، اظهار داشت: این صندوق ها غیردولتی هستند و کشاورزان کشور آنها را اداره می کنند.

وی با بیان اینکه ۳۲ مورد از این صندوق ها استانی و ۸ مورد از آنها تخصصی – ملی هستند، گفت: ۱۳ صندوق نیز متعلق به زنان عشایری و روستایی، ۸ صندوق متعلق به منابع طبیعی و ۴۹ صندوق شهرستانی است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه گذاری انجام شده در این ۱۱۰ صندوق ۱۴۵۵ میلیارد تومان است، افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دیگر باید در این صندوق ها انجام شود و در مجموع میزان سرمایه گذاری این صندوق ها به ۷ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان برسد.

رضوی تصریح کرد: ۴۶ درصد سرمایه این صندوق سهمیه دولت و ۵۴ درصد آورده اعضا است.

وی با بیان اینکه در این صندوق ها هم اکنون ۷ هزار و ۵۶۷ تشکل سهامدار هستند، اضافه کرد: حدود ۹۰ هزار کشاورز و زنان روستایی از سهامداران این صندوق ها هستند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه در سال جاری ۷ صندوق دیگر در کشور تشکیل شده است، گفت: ۴ مورد از این صندوق ها متعلق به منابع طبیعی است که در استانهای سمنان، هرمزگان، یزد و جنوب کرمان تشکیل شده. همچنین ۳ صندوق دیگر نیز در حوزه شهرستانها تشکیل شده است.

به گفته رضوی سرمایه اولیه هر صندوق ۶ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه این صندوق ها از محل پول تجمیع شدن دولت و ملت تسهیلات ۴ درصدی به سهامداران پرداخت می کنند، گفت: از ابتدای تشکیل صندوق ها تا پایان شهریور امسال ۷ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان از این محل تسهیلات ارزان قیمت به سهامداران پرداخت شده ضمن اینکه در سال ۹۵ از محل تسهیلات ارزان قیمت هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان در اختیار سهامداران قرار گرفته و در شش ماهه امسال حدود ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به سهامداران پرداخت شده است.

رضوی افزود: از ابتدای تشکیل صندوق ها (سال ۸۷) تا پایان شهریورامسال ۲ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه های آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده همچنین سال گذشته ۱۳۲ میلیارد تومان از این محل برای انجام پروژه های مذکور به مردم تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته وی در شش ماهه امسال نیز از محل این صندوق ها ۳۹۲ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای پروژه های آبیاری در اختیارمردم قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برنامه های آتی این شرکت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کمک به کارآمد کردن تشکل های تولید کنندگان بخش کشاورزی از طریق ایجاد تناسب مناسب بین سرمایه ثبتی و سهم مشارکت آنها در صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین ایجاد مکانیزم های اجرایی و عملیاتی در جهت کمک به توسعه صادرت محصولات کشاورزی در چارچوب بند ب ماده۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور از جمله اهداف آینده این شرکت است.

رضوی ادامه داد: ایجاد شرکت های بازرگانی و استانی و منطقه ای با حضور مشارکت تشکل ها، تولید کنندگان بخش کشاورزی و صندوق های حمایت از توسعه بخش در جهت ساماندهی امر بازار و صادرات به عنوان مهمترین حلقه زنجیره های تولید از دیگر اهداف ما است.

وی ایجاد هم افزایی و استفاده بهینه از منابع مالی و سرمایه ای صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در چارچوب انعقاد قراردادهای متعامل و چندجانبه بین صندوق های تخصصی و استانی را از دیگر برنامه های این شرکت برای آینده عنوان کرد.



خبرگزاری مهر