ایران ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد/تولید ۳۲ هزار تن میگو در سال ۹۶

  • 1396/11/26
  • 700 بازدید

صالحی گفت: ایران ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد و سازمان شیلات نیز نظارت خاصی بر بهره‌برداری ذخایر دریایی دارد.

به گزارش خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حسن صالحی رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه دنیا با سه چالش عمده کاهش آب شیرین، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه است، اظهار کرد: روزانه انسان‌های زیادی در کشورهای کمتر توسعه یافته از محل نبود غذا جان خود را از دست می‌دهند.

وی در ادامه افزود: برای تولید غذا شیوه‌های جدیدی از سوی بشر ابداع شد، به طوریکه همزمان با محدودیت تولید گوشت قرمز سازمان خوار و بار جهانی تولید غذا را از محل دریا در دستور کار خود قرار داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ایران ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد، گفت: سازمان شیلات نیز نظارت خاصی بر بهره‌برداری ذخایر دریایی دارد.

صالحی افزود: در سال 96 یک میلیون تن آبزیان تولید شده است که 45 درصد آن از طریق آبزی‌پروری بوده ، این در حالی است که در سال 57، آبزی پروری در کشور هیچ جایگاهی نداشت.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در سال 57 یک کیلوگرم بود، گفت: در سال 95 این میزان مصرف به 10.6 کیلوگرم و امسال به 11 کیلوگرم میرسد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌ های عمده سازمان شیلات توسعه پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس است، افزود: امسال گردش مالی صنعت میگو در کشور هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی؛ 10 هزار تن میگو در سال 92 پرورش یافت که امسال این رقم به 32 هزار تن رسیده است.

صالحی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال صادرات شیلات در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد رشد و واردات شیلات 24 درصد کاهش داشته است، بیان کرد: در مطالعات تکمیلی دریای عمان و خزر و جهت‌ گیری برای توسعه پرورش ماهی در قفس به سمت ایجاد شهرک‌های تولید شیلات در دریا اقدام کرده ایم.

رئیس سازمان شیلات یادآور شد: بیش از 40 اسکله مردمی به عنوان نقطه پشتیبان تولید در قفس در نظر گرفته‌ایم و از 70 بندر اختصاص صیادی مدیریت، 40 بندر به تشکل‌ های صیادی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: در تولید میگوی پرورشی ایران مقام دوازدهم را در دنیا، در تولید آبزی‌پروری مقام اول و در تولید ماهی قزل‌آلا مقام اول را کسب کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی 3 سال اخیر هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پرورش ماهی در قفس سرمایه‌ گذاری شده که بودجه دولتی 5 درصد این رقم بوده است، گفت: امروز در اقیانوس پس از اندونزی ایران بزرگترین ناوگان صیادی دنیا را دارد. تاکنون هزار شناور ما در اقیانوس هند صید می‌کنند و ما توانسته‌ایم مقام اول صید تن ماهی در اقیانوس آرام را کسب کنیم.

صالحی با بیان اینکه با کمک سازمان بنادر و دریانوردی تلاش شده صید فراتر از 300 متر را در آب‌های عمان شروع کنیم و 70 شناور صیادی را در این عرصه فعال کنیم، گفت: صددرصد سرمایه‌ گذاری این حوزه توسط بخش خصوصی بوده و دولت تنها یک درصد سرمایه‌ گذاری کرده است.



باشگاه خبرنگاران جوان