۷ و نیم میلیارد متر مکعب آب در کشاورزی صرفه جویی شد

  • 1396/12/03
  • 565 بازدید

زارع گفت: یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری است که از این بابت حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

عباس زارع در نشست خبری با اشاره به اینکه سالانه 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار می گیرد افزود: از ابتدای امسال تاکنون 285 هزار هکتار از از اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفته که تاکنون 140 هزار هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب از محل اجرای طرح روشهای نوین آبیاری صرفه جویی شده است.

مجری طرح ملی سامانه های نوین آبیاری افزود: علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، میزان مصرف سم، کود و بذر 30 درصد و میزان مصرف انرژی نیز 25 درصد کاهش یافته است.

زارع گفت: براساس برآوردهای انجام شده میزان تولید محصول نیز در اراضی تحت پوشش روشهای نوین آبیاری 30 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین از اجرای طرح هوشمند سازی سامانه های نوین آبیاری خبر داد و افزود: بر اساس تفاهم نامه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تجهیزات هوشمند در شبکه های نوین آبیاری نصب می شود و با استفاده از این تجهیزات اطلاعات دقیقی از نیاز آبی گیاه برآورد خواهد شد.

مجری طرح ملی سامانه های نوین آبیاری گفت: امسال 3117 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی برای اجرای طرح توسعه شبکه نوین آبیاری اختصاص یافت که 2275 میلیارد تومان از محل بودجه سنواتی و 840 میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی بوده است .

زارع افزود: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی حدود 90 درصد و از بودجه سنواتی نیز 23 درصد اعتبارات تامین شده است.
وی درباره چگونگی پرداخت تسهیلات به کشاورزان گفت: بیش از 80 درصد تسهیلات بلا عوض است؛ برای آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار 6 میلیون و 500 هزار تومان ، آبیاری کم فشار به ازای هر هکتار 4 میلیون و 500 هزار تومان و آبیاری زیر سطحی نیز به ازای هر هکتار 8 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات اختصاص می یابد.

مجری طرح ملی سامانه های نوین آبیاری افزود: با توسعه روشهای نوین آبیاری هزینه های تولید برای کشاورزان 50 تا 65 درصد کاهش می یابد.

زارع توسعه شبکه های آبیاری نوین زیر سطحی و تیپ را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: تاکنون حدود 30 هزار هکتار از اراضی گندم و دانه روغنی کلزا تحت پوشش آبیاری تیپ قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون 3500 هکتار از باغات پسته در سطح کشور و هزار هکتار نیز از باغات استان کرمان تحت پوشش آبیاری زیرسطحی قرار گرفته است.

مجری طرح ملی سامانه های نوین آبیاری تاکید کرد: تسهیلات بلا عوض برای اجرای روشهای آبیاری زیرسطحی نیز اختصاص میابد.



خبرگزاری ایانا