ترفندهای شناسایی و نگهداری میوه برای ایام نوروز

  • 1396/12/06
  • 582 بازدید

برای شناسایی میوه مرغوب در بازار باید نکات متفاوتی چون ظاهر، اندازه، پوست و ...را مد نظر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، با نزدیک شدن به ایام نوروز، بازار خرید انواع ملزومات مربوط به این روزهای داغ می‌شود که یکی از این موارد خرید میوه برای پذیرایی از میهمانان است.

برای خرید میوه مناسب و مرغوب باید موارد متفاوتی را چون ظاهر، پوست، اندازه و ... را مد نظر قرار داد.

بسیاری از مردم در زمان خرید میوه های زیبا و به ظاهر رسیده را انتخاب می کنند و بعد متوجه می شوند که آنها بیش از حد رسیده و یا هنوز کال هستند.

برای همه کسانی که مشکل تشخیص میوه سالم دارند توصیه های حرفه ای در مورد چگونگی انتخاب بهترین میوه وجود دارد.

*پرتقال و نارنگی

پوست پرتقال و نارنگی هرچه نازک تر باشد، شیرین تر و آبدارتر است. نشانه پوست نازک در این میوه ها پوست صاف و کشیده است.

اگر روی نارنگی و پرتقال نقطه های فرو رفته زیاد باشد، یا کنار ساقه هایشان چین های عمیقی وجود داشته باشد، یعنی پوست کلفتی دارند، بهتر است از خرید میوه این چنینی خودداری کنید.

ساقه نارنگی رسیده راحت جدا می‌شود، نه اینکه پوست نارنگی را هم با خودش بکند.

*انواع سیب

پوست سیب باید صاف و کشیده باشد و براق باشد. اگه لکه روی آن دیده شود ممکن است بیش از حد رسیده است و چندان مرغوب نیست، به این نکته توجه کنید که ساقه سیب رسیده را اگر بپیچانید، به راحتی کنده می‌شود.

سیب قرمز باید سفت باشد، طوری که پوست این میوه بر اثر فشردن له نشود.

*موز
پوست نازک موز یعنی این میوه رسیده و راه تشخیصش هم این است که ببینید سر موز راحت کنده می شود یا با سخت، اگر سخت کنده شود یا پوست خود موز را هم همراهش بکند، یعنی این موز نرسیده است.

موزهای با پوست خال خالی حسابی رسیده اند و نگران سفید بودن داخل آن نباشید، اما موزهایی که یک قسمت آن‌ها تیره است، له شده و سیاه هستند.

*خیار

خیارهای قلمی، سفت و یکدست بهترند. رنگ هر دو نوع باید سبز و فقط اندکی متمایل به تیرگی باشد. رنگ‌های زرد یا خیلی تیره مرغوب نیستند. دقت کنید پوست خیار شل و چروکیده نباشد.

*کیوی

اگر شما در حال خرید کیوی هستید، ابتدا به صورت تصادفی چند نمونه از کیوی ها را بین انگشتان خود قرار دهید و آنرا فشار دهید و اگر با فشار دادن احساس نرمی کردید از خرید این کیوی اجنتاب نمایید. چون کیوی رسیده و نرم شده و اگر بعداز مدتی مصرف نگردد کاملا خراب می شود.

شما می توانید میوه که کاملا سفت است را به راحتی در یخچال نگهداری نمایید و بدون اینکه فکر خراب شدن این میوه باشید.

اما یکی از دغدغه‌ های اساسی که افراد با آن مواجه می‌شوند این است که چگونه میو‌ه‌های خود را برای مدت طولانی‌ تری نگهداری کنند. غالب مردم فکر می‌کنند بهترین جایی که می‌توانند میوه‌های خود را نگهداری کنند درون یخچال است، در صورتیکه بهترین جا برای نگهداری از میوه‌ ها، جاهای خشک و خنگ می‌باشد. ما در اینجا چند راهکار برای نگهداری بهتر از میوه‌ ها به شما پیشنهاد می‌کنیم.

*طریقه تازه نگهداشتن میوه‌های عید

1- میوه‌ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

2- انواع میوه‌ ها را جدا از هم نگهداری کنید. برخی میوه‌ ها از خود گازی به نام اتیلون آزاد می‌کنند که سبب می‌شود میوه‌های دیگر زودتر برسند و در نتیجه زودتر فاسد شوند.

3- تا جایی که می‌توانید میوه‌ های سفت را از میوه‌ های نرم شده و کاملاً رسیده جدا کنید.

4- میوه‌ها را درون برگه‌ های کاغذ بپیچانید.

5- از فشار دادن میوه‌ ها با نوک انگشت خودداری کنید.

6- خیار معمولاً‌یکی از میوه‌ هایی می‌باشد که زود حالت اصلی و تازگی خود را از دست داده و تغییر شکل می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، خیارها را شسته سپس خوب خشک کنیدو آنها را در ظرف در دار نگهداری کنید.

7- اگر موزهای شما هنوز نرسیده و کال می‌باشد آنها را در روزنامه بپیچید و تا سه روز خارج از یخچال نگهداری کنید و زمانی که موزها زرد شدند آنها را دریخچال قرار دهید، این کار سبب شیرین شدن آنها می‌گردد.

8- میو‌های مناطق گرمسیری مثل موز به سرما حساسند و به جای یخچال بهتر است در ظرفی در اتاق نشیمن یا آشپزخانه نگهداری شوند.

9- همواره سعی کنید در خرید میوه‌ ها دقت نمایید. به‌طور مثال زمانی که قصد خرید میوه‌ای همچون آناناس را دارید ابتدا آن را بو کنید.

10- دمای یخچال خود را بر روی 1 درجه سانتی‌ گراد تنظیم نمایید.

11- اگر مجبور شده‌اید که بعضی از میوه‌ ها همچون را درون کیسه نگهداری کنید، حتماً کیسه را پر از هوا کنید و در آن را گره بزنید، در این حالت هوا همچون محافظی از میوه‌ ها نگهداری می‌کند.

12- برای تازه ماندن گوجه‌ها بهتر است آنها را در دمای اتاق و به دور از تابش آفتاب نگهداری کرده زیرا در یخچال سریع‌تر خراب می‌شوند.



خبرگزاری میزان