راه‌اندازی شرکت برای توسعه زیرساخت‌ های کشاورزی/ آمادگی برای سرمایه‌ گذاری در عراق

  • 1396/12/06
  • 489 بازدید

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک از حمایت برای راه اندازی شرکتی توسط بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای بخش کشاورزی و اجرای طرح‌های کلان خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیمراد اکبری در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی ماشین الات کشاورزی و سیستم های نوین آبیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای توسعه زیرساختهای کشاورزی به ویژه حوزه آب و خاک در عراق با توجه به بیرون رانده شدن داعش از این کشور دارید؟ اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشاورزی عراق چندین جلسه برگزار کرده و طی آن بارها آمادگی خود را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه آبیاری تحت فشار و خدمات تولید لوازم مورد نیاز آن اعلام کرده ایم که پتانسیل بسیار مناسبی در ایران وجود دارد.

وی افزود: دو هفته گذشته که به عراق سفر کردم با نگاه کارشناسی مشاهده کردم که بسیاری از مناطق این کشور، زیرساخت‌ های مناسب در حوزه آب و خاک و کشاورزی را ندارد و اگر هم در گذشته از این پتانسیل‌ ها برخوردار بوده، امروز تقریباً همه آنها از بین رفته و تخریب شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک ادامه داد: عراق فرصت سرمایه گذاری و پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی است که بتوانیم از توان مهندسی و تولیدات داخلی خود به نفع عراق و خودمان استفاده کنیم که البته در این زمینه اعلام آمادگی شده است.

راه اندازی شرکتی بزرگ برای اجرای طرح‌های کلان

اکبری اضافه کرد: درصددیم تا شرکتی با کمک مشاوران، تولید کنندگان، پیمانکاران و دیگر فعالان بخش خصوصی تشکیل دهیم و وزارت جهاد کشاورزی تنها نقش حمایتی خواهد داشت. هدف از راه اندازی این شرکت این است که پس از اتمام طرح های بزرگی مانند طرح احیای دشت های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان، توسعه شبکه های نوین آبیاری، شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، پروژه سیستان که بیش از یک میلیون هکتار است، از توان بخش خصوصی در این اراضی استفاده کرده و آن را صادر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: با راه اندازی این شرکت بخش خصوصی با برخورداری از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از توان فنی و مهندسی کشور استفاده شود و امیدواریم جامعه مهندسین تولید کنندگان و پیمانکاران بتوانند خدمات فنی مهندسی خود را صادر کنند.

همچنین در خصوص برنامه ریزی‌ های مختلف برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان نیز اظهار کرد: در حال حاضر با برخی دیگر از کشورهای همسایه مانند افغانستان مذاکراتی انجام داده‌ایم تا توان تولید تجهیزات و لوازم آبیاری تحت فشار را به آنجا صادر کنیم و اگر فعالان بخش خصوصی بتوانند دور هم جمع شوند و برای خود تشکلی قوی راه اندازی کنند، می توانند تولیدات خود را با صادرات به این کشورها پایدار کرده و استمرار دهند.



خبرگزاری ایسنا